قرار است طرحی برای كاهش آلودگی هوا از سوی سازمان‌های دولتی شبیه طرح‌های سال گذشته در تهران اجرا شود كه فعلا محرمانه است.

سلامت نیوز :قرار است طرحی برای كاهش آلودگی هوا از سوی سازمان‌های دولتی شبیه طرح‌های سال گذشته در تهران اجرا شود كه فعلا محرمانه است

نفس‌های پایتخت به شماره افتاده، افزایش ترددها در نیمه دوم سال،‌كاهش دما و هجوم ریزگردها آسمان شهر تهران را بیش از هر زمان دیگری تیره و تار كرده. انگار قرار نیست كلانشهر پایتخت یك روز خوش به خودش ببیند.

روزنامه تهران امروز نوشت : ابر شهر پایتخت كلكسیونی از انواع آلودگی‌های زیست محیطی است كه هیچ دست خیری بر‌ای كمك به آن دراز نمی‌شود. سال 88 ارائه آمار مرگ سالانه 5 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا ـ كه 4 هزار نفر آنان شهروندان تهرانی بودند ـ از سوی مدیركل بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت موجی از نگرانی را در میان شهروندان تهرانی و مسئولان مبنی بر احتمال بروز فاجعه‌ای انسانی بر اثر آلودگی هوا رقم زد. تنها خبر مهم در باره آلودگی هوای تهران، ناتوانی مسئولان در ارائه راه حل‌هایی برای كاهش آلودگی هوا،‌بلند كردن دست دعا برای حل این مشكل و آب پاشی تهران بود راهكاری كه استاندار تهران آن را بهترین راه برای رفع این مشكل عنوان كرد‌ اما ظاهرا این معضل بزرگ پایتخت با این راهكارها نیز رفع نمی‌شود.



طرح محرمانه برای تهران

روز یك شنبه كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران تشكیل جلسه داد اما مثل تمام جلسات گذشته، این كارگروه نیز به بحث و بررسی میزان آلودگی هوا و پیدا كردن مقصر در این زمینه گذشت.

تنها خبر قابل توجه این جلسه تدوین یك طرح جدید برای كاهش آلودگی هوای پایتخت بود. یك منبع آگاه در این خصوص به تهران امروز گفت: مسئولان دولتی در حال تهیه طرحی محرمانه برای كاهش آلودگی هوای تهران هستند كه در آینده‌ای نزدیك این طرح اجرایی می‌شود. این درحالی است كه سال گذشته كه جلسات این كارگروه به نتیجه نرسید كارشناسان هندی برای رفع مشكل آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی كردند طرحی كه به گفته آنها در كشورهایی مانند آمریكا، هندوستان و آفریقای جنوبی اجرا شده و در كاهش آلودگی هوا موثر بوده است‌ اما این طرح هیچ گاه رسانه‌ای نشد و تنها خروجی این جلسات تصمیم به آب پاشی كردن تهران بود.

 یكی از راهكارهای شهرداری تهران الزام صاحبان خودرو به معاینه فنی خودروها برای كاهش آلودگی هوای تهران است. راه اندازی این مراكز و الزام به كسب برگه معاینه فنی از سوی رانندگان باعث كم شدن خودروهای دودزا در تهران شده و چند سالی است كه این خودروها در تهران دیده نمی‌شوند. اما معاون عمرانی استاندار تهران كه ظاهرا اطلاعی از وجود مراكز معاینه فنی در شهر ندارد، در جلسه كارگروه كاهش آلودگی هوا كم شدن تعداد خودروهای دودزا را نتیجه اقدامات نیروی انتظامی عنوان كرده و گفته است بالا رفتن قدرت خرید مردم و

عدم استفاده از خودروهای دودزا باعث كم شدن این نوع خودروها در شهر شده است. اظهارات معاون عمرانی استاندار تهران در این جلسه به این موضوع خلاصه نشد، وی با انتقاد از تبلیغاتی كه روی تاكسی‌ها انجام می‌شود،‌گفت: این اقدام باعث افزایش 10 تا 15 درصدی مصرف سوخت شده است. اما دكتر رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: در كلانشهری مثل تهران اینقدر مشكل در خصوص خودروها و آلودگی هوا داریم كه تبلیغات بر روی تاكسی‌ها نمی‌تواند عامل مهمی در این خصوص عنوان شود. چرا كه با وضعیتی كه موتورسیكلت‌ها و خودروها در تهران دارند باید استاندارد‌ها را بالاتر ببریم و موتورسیكلت‌ها و خودروها را با استاندارد بالا تولید كنیم.



كابوس همیشگی

سرد شدن هوا برای تهرانی‌ها همیشه با كابوس وارونگی هوا، ازدیاد بیماری و سخت نفس كشیدن همراه است. چند سالی است كه روزهای پاییزی و زمستانی در تهران خاكستری شده‌اند و هیچ كس نمی‌داند برای رفع این مشكل چه راهكاری باید اندیشیده شود. اگر چه سال گذشته 13 جلسه در خصوص آلودگی هوای تهران برگزار شد اما خروجی این جلسات آب پاشی هوایی تهران برای خنك شدن بود كه جز صرف هزینه‌های سرسام آور هیچ نتیجه‌ای نداشت.

این راهكار كه بیشتر به لطیفه‌ای جدید شبیه بود هنگامی اجرا شد كه مسئولان دولتی از رفع مشكل آلودگی هوا ناامید شده بودند و به این نتیجه رسیدند كه مقصر اصلی در زمینه آلودگی هوا خاموش بودن فواره‌های بوستان هاست و نه چیز دیگر! اما نخستین ماه پاییزی امسال نیز به رغم روشن بودن فواره‌های بوستان‌ها در حالی روزهای آخر خود را سپری می‌كندكه به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در 6 ماهه نخست امسال پایتخت هیچ روز پاكی را به خود ندیده است.

دكتر یوسف رشیدی در گفت و گو با تهران امروز با بیان اینكه تعداد روزهای ناسالم در هوای پایتخت در 6 ماهه نخست سال جاری معادل 112 روز است، گفته است: در هشت سال گذشته در تمام مدت سال این تعداد روز ناسالم در تهران نداشته‌ایم. رشیدی در گفت و گو با تهران امروز با اشاره به بلاتكلیفی 11 ساله طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران گفت: ‌یكی از مهم‌ترین كارها در زمینه كاهش آلودگی هوای پایتخت تدوین طرح جامع است كه امیدواریم زودتر توسط دولت تصویب و به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ابلاغ شود.



باد آلودگی هوای تهران را مدیریت می‌كند

محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران نیز با بیان این نكته كه آلودگی هوای تهران نیازمند مدیریت بحران است، گفت: به دلیل اینكه در بحث آلودگی هوا مشكل مدیریتی داریم نه ماموریتی این مشكل حل نمی‌شود. وی افزود:‌ متاسفانه ما در شهری كه مهم‌ترین بحرانش آلودگی هواست بهبود وضعیت را به باد سپرده‌ایم و چند روزی كه وزش باد آغاز شده است هوای تهران نیز از وضعیت ناسالم بیرون آمده است كه این ربطی به مدیریت ما ندارد.مخالفت با برنامه‌های شهرداری تهران در خصوص آلودگی هوای تهران و دست به دعا برداشتن مسئولان از دیگر موضوعاتی بود كه حیدر زاده به آنها اشاره كرد و گفت:‌ شهرداری تهران برنامه‌های بسیاری برای كاهش اثرات آلودگی هوا بر شهروندان داشت كه با آن مخالفت شد. متاسفانه متولیان مقابله با آلودگی هوا دست به دعا هستند و نمی‌گذارند ماهم كاری كنیم و می‌گویند در ماموریت‌های شما این فعالیت‌ها تعریف نشده است.حیدرزاده با بیان اینكه گسترش حمل‌ونقل و عمومی، صدور برگه معاینه فنی، آموزش و فرهنگ‌سازی و سنجش آلودگی هوا از وظایف شهرداری تهران است گفت: در صورتی كه اعتبار و اختیارات لازم را به ما بدهند می‌توانیم مشكل آلودگی هوا را فرماندهی كنیم.



سرطان؛ سرنوشت محتمل تهرانی ها

بر اساس آخرین آمار ثبت سرطان در كشور مشخص شده است كه شهروندان تهرانی بیشترین قربانیان مبتلایان به سرطان در كشور هستند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت‌2 هزار و 624 مورد سرطان سینه د رمیان زنان و و یك هزار و 514 مورد سرطان پوست در میان مردان تهرانی مشاهده شده است كه ابتلای بالای زنان و مردان تهرانی به این نوع سرطان‌ها از مواردی است كه باید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

به گفته حیدر زاده میزان بالای ابتلا به سرطانی كه در شهر تهران وجود دارد نشان دهنده عمق بحران آلودگی است چرا كه بر اساس آماری كه وزارت بهداشت داده تهرانی‌ها از لحاظ ابتلا به سرطان در دنیا ركورد دارند و از نظر ابتلای كودكان به سرطان نیز جزو رتبه‌های بالا هستیم.مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز یكی از دلایل مهم آلودگی بالای هوای تهران را استاندارد پایین خودروهای تولید داخل دانست و تصریح كرد: تردد روزانه2.5 تا 3 میلیون دستگاه خودرو در تهران میزان انتشار انواع آلاینده‌ها را تشدید كرده است.

 وی با اعلام اینكه 80 تا 90 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه به ویژه خودروهای شخصی است، اضافه كرد: سوختی كه در حال حاضر در خودروها استفاده می‌شود از كیفیت و استاندارد مناسبی برخوردار نیست و به‌عنوان نمونه وجود 770 ppm گوگرد در گازوئیل داخلی درحالی‌كه استاندارد جهانی آن 50 ppm است، یك فاجعه محسوب می‌شود.رشیدی با بیان اینكه بنزین تركیبات خطرناكی دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود به شدت سرطان‌زا خواهد بود، گفت: در مقایسه با كیفیت سوخت كشورهای پیشرفته، بنزین ما جایگاه مناسبی ندارد و اگر در پیشرفته‌ترین خودروهای دنیا هم سوخت بدون كیفیت و غیر استاندارد استفاده شود، علاوه بر آسیب جدی‌ای كه به موتور خودرو وارد می‌شود، آلودگی زیادی نیز در هوا منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha