سلامت نیوز: کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و درمان پوکی استخوان مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر گفت: ایران جزو کشورهای دنیاست که کمترین یارانه را به شیر می دهند.

دکتر محبوبه دینی همزمان با روز جهانی پوکی استخوان ضمن بیان این مطلب، در خصوص پرداخت نکردن یارانه شیر به تولیدکنندگان، گفت: در ماده 4 از 16 ماده قانون هدفمندی یارانه ها که از تاریخ 27 آذر 89 به اجرادر آمده  تصریح شده دولت موظف است به تدریج  تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به هدفمند کردن یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، ‌خدمات پستی، خدمات هواپیمایی و خدمات ریلی (مسافری) ‌اقدام نماید.

وی افزود: در ذیل این ماده با تبصره ای تاکیده شده که یارانه پرداختی به تولید کنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد. اشاره قانون گذار به پرداخت یارانه به تولید کنندگان تاکیدی برلزوم پرداخت یارانه شیر به تولید است اما تعیین حلقه ای از تولید که بیشترین سودمندی را در تخصیص یارانه شیر داشته باشد محل بحث بوده و هست.

وی ادامه داد: در فرودین ماه سال جاری پس از فراز و نشیب های بسیار در مسیر پرداخت یارانه شیر نهایتا مقرر شد طی شش ماه به صورت تدریجی یارانه شیر به دامداران اختصاص یابد که البته کمیسیون کشاورزی مصمم بر اجرای این سیاست و وزارت بازرگانی و کارخانه‌های لبنی خواستار اجرای روال قبل و پرداخت یارانه شیر به کارخانه‌های لبنی بودند.

وی اظهار داشت: البته این بحث در مرکز پژوهشهای مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته است.  مرکز پژوهشها با برشمردن ایران در فهرست کشورهایی که کمترین یارانه را در بخش صنعت شیر پرداخت می‌کنند، متذکر شده است در کشورهای صنعتی سابقه پرداخت یارانه شیر و همچنین برنامه توزیع شیر در مدارس به حدود یک قرن می‌رسد و در همین حال در تمام کشورهای اروپایی و آمریکا به تولیدکنندگان شیر یارانه پرداخت می‌شود.

دکتر دینی گفت: شاید به همین دلیل باشد که مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالا وزارت بازرگانی اعلام کرده است براساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها، مسئولیت توزیع شیر یارانه‌ای تا پایان خرداد ماه با وزارت بازرگانی است و پس از آن از حوزه مسئولیت این دستگاه خارج می‌ شود. هرچند با تغییر سازمان دریافت کننده یارانه مسئولیت توزیع شیر یارانه ای جابجا شد، ولی دسترسی به شیر برای عموم مردم یک اصل بدون تغییر در  حفظ و تامین سلامتی است.

 90 درصد ایرانی ها کمتر از نیاز کلسیم دریافت می کنند

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و درمان پوکی استخوان مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر در ادامه ابراز داشت: طبق نتایج آخرین بررسی «مصرف موادغذایی در انستیتو  تحقیقات تغذیه در سال 81» 90 درصد خانواده های ایرانی کمتر از نیازشان کلسیم دریافت می کنند و سرانه مصرف شیر در ایران تا سال 88 کمتر از 90 کیلوگرم در سال (یک سوم کشور های اروپایی) بوده این در حالی است که آمار بیماری های ناشی از کمبود کلسیم بالاتر از استانداردهای جهانی است.

وی اضافه کرد: ضمن بررسی میزان تولید، مصرف و واردات شیر و سایر فرآورده‌های لبنی در کشور تصریح  شده است که نیمی از شیر خام تولیدی کشور توسط دولت خریداری و با قیمت یارانه‌ای در کشور توزیع می‌شود و در مجموع سهم سالانه هر ایرانی از یارانه شیر حدود 3هزار و 300 تومان و سرانه مصرف شیر یارانه‌ای نیز حدود 19 کیلوگرم است اما اهالی 7 استان کشور تاکنون اساسا شیر یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. ضمن این که به روستاها نیز یارانه شیر داده نمی‌شود.

این کارشناس مسئول مرکز بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته طبق گزارش اتحادیه لبنی کشور سرانه مصرف شیر به کمتر از80 کیلوگرم در سال جاری کاهش یافته است. در حقیقت افزایش 250 تومانی قیمت شیر (از 350 تومان به 600تومان ) منجر به کاهش مصرف آن شده است.

وی افزود: بدین ترتیب در شرایطی که میزان مصرف شیر کمتر از میانگین کشورهای اروپایی است افزایش قیمت خرید آن نیز علت مضاعفی برای کمبود مصرف آن شده که همین امر دستیابی به سبد غذایی سالم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: البته ذکر این نکته مهم است که بخشی از علت عدم مصرف کافی شیر در گذشته و حال  به علت عدم فرهنگ سازی درست و یا باورهای غلط بوده و یا حتی مشکلات گوارشی برخی از افراد متعاقب مصرف شیر بوده  که نیازمند فرهنگ سازی و افزایش سواد غذایی عموم مردم است.

گفتنی است 28 مهرماه روزجهانی استئوپروز(پوکی استخوان) است و مراسم این روز فردا از ساعت 8 صبح در فرهنگسرای شفق(دانشجو) واقع در یوسف آباد، با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم و مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha