سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 35220
سلامت نیوز: یك متخصص بیماری‌های عفونی به حجاج توصیه کرد: دست‌های خود را مكرر بشویند و از جانماز شخصی استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر یوسفی با بیان اینكه ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات تنفسی معمولا در میان حجاج شایع است، گفت: ویروس‌ها و باكتری‌ها عامل ایجاد اختلالات تنفسی هستند‌ و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، به حجاج توصیه می‌شود تا حد امكان از حضور بی‌مورد در جمع پرهیز كنند.

وی گفت: زائرانی كه با مشكلات قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های ریوی مواجه هستند باید بیش از دیگر افراد به نكات بهداشتی توجه داشته باشند، زیرا ابتلا به یك اختلال ساده تنفسی می‌تواند برای این افراد بسیار خطرناك باشد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، دست‌ها مهمترین عامل انتقال آلودگی‌ها به بدن هستند، بنابراین حجاج باید در شست‌وشوی دست‌ها بسیار دقت كنند و به صورت مكرر، مخصوصا پیش از مصرف غذا دست‌ها را با آب و صابون بشویند.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: هنگام سرفه و عطسه نباید تنها دست‌ها را جلوی دهان و بینی گرفت، بلكه باید از دستمال یك‌بار مصرف استفاده کرد.

دكتر یوسفی گفت‌: به حجاج توصیه می‌شود از مهر و جانماز شخصی استفاده كنند و تا حد امكان از وسایل عمومی در این سفر استفاده نشود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه عفونت‌های گوارشی و مسمومیت‌ها، دومین عارضه شایع میان حجاج است، گفت: خوشبختانه غذای حجاج ایرانی از سوی مسئولان كاروان‌ها تهیه می‌شود و احتمال مسمومیت و بروز مشكلات گوارشی اندك است.

وی در این خصوص به زائران توصیه کرد از مصرف غذاهای آماده پرهیز كنند زیرا احتمال مسمومیت وجود دارد همچنین پیش از نوشیدن آب باید از سلامت آن اطمینان حاصل كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: ابتلا به عفونت‌هایی در پوست و ناخن هم گاهی در حجاج مشاهده می‌شود. حجاج برای كوتاه كردن موهای خود بهتر است از وسایل شخصی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha