سلامت نیوز: به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرزاد امیدی کاشانی عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به این که کمر درد دومین علت شایع مراجعه به کلینیک های درمانی به شمار می رود و  هر فرد در سال ممکن است 4 الی 5 بار به این عارضه مبتلا شود، اظهار داشت: بیشتر کمردرد ها با انجام روش های مراقبتی و درمانی ساده بهبود می یابد و نیازی به عمل های جراحی و درمان های تخصصی نیست.

استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شایعترین نوع کمردرد را ناشی از کشیدگی عضلانی اعلام کرد و گفت: این درد ممکن است به طور ناگهانی و یا با یک حرکت بدون وجود گزگز یا مور مور در ناحیه تحتانی در کمر ایجاد شود.

وی با اشاره به این که این نوع درد کمر زمینه ساز دیسک کمر نیست و با مصرف داروهای ضد التهاب  در مدت دو تا سه هفته بهبود می یابد، خاطر نشان کرد: دراین نوع کمر درد نیازی به استراحت مطلق نیست و بیمار با انجام فعالیت های سبک روز مره می تواند زودتر به سلامتی باز گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بروز فتق دیسک بین مهره ای (سیاتیک ) را از دیگر انواع کمر درد اعلام کرد و گفت: در این نوع از کمردرد،  بیمار با علائم گزگز یا مور مور شدن در اندام تحتانی، ضعف عضلانی و درد در ناحیه پا روبروست که 80 تا 90درصد این بیماران نیز با مصرف دارو، استراحت و  فیزیوتراپی بهبود یافته و نیازی به انجام عمل های جراحی ندارند.

دکتر فرزاد امیدی کاشانی با اشاره به این که پزشکان با توجه به علائم بالینی می توانند به نوع کمر درد بیمار پی ببرند و تنها در زمان هایی که نیاز به عمل های جراحی است از روش های تشخیصی از جمله MRI  و یا سی تی اسکن استفاده می شود، خاطر نشان کرد: در 10 تا 15 درصد موارد بیماران مبتلا به فتق دیسک بین مهره ای شدید و بروز  اختلال در زندگی و گاهی در دفع ادرار و مدفوع نیاز به عمل های جراحی است.

وی بروز تصادفات، وجود تومور در ناحیه کمر و بیماری های التهابی را از دیگر عوامل ایجاد کمردرد و انجام عمل های جراحی در این بیماران برشمرد.

عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برداشتن نادرست اجسام و استفاده از کمر به جای زانو، بلندی قد، چاقی، شغل‌های سنگین، ‌حمل بار، عوامل ژنتیک و ورزش نکردن را از عوامل مهم بروز کمردرد برشمرد و افزود : با انجام روش های مناسب و منظم ، توجه به نوع تغذیه ، کاهش وزن به ویژه چاقی های شکمی می توان از بروز این بیماری به میزان زیادی پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha