سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سالانه قریب به هفت هزار میلیارد ریال صرف درمان بیماران دیابت در كشور می شود.

دكتر كوروش اعتماد روز دوشنبه در نشست كشوری برنامه جامع پیشگیری و كنترل دیابت در مشهد افزود:هم اكنون به علت كنترل نشدن و همچنین درمان بیماران دیابتی در كشور، بسیاری از مبتلایان به عوارض این بیماری از جمله عوارض كلیوی مبتلا شده اند و باید دیالیز شوند.

وی عوارض چشمی، بیماریهای قلب و عروق و همچنین قطع اندام های بدن به علت گسترش بیماری را از دیگر تبعات مختلف دیابت عنوان كرد.

وی با اشاره به راهبردهای جهانی برای كنترل بیماری دیابت گفت: كنترل و درمان بیماری دیابت با برنامه ریزی مدون در سه سطح پیشگیری، درمان و جلوگیری از عوارض ثانویه در بیماران مبتلا قابل دستیابی است.

اعتماد افزود: به دنبال صنعتی شدن زندگی و عدم تحرك كافی و از سوی دیگر تغذیه نامناسب و مصرف بی رویه مواد قندی، احتمال ابتلا به بیماری دیابت در بین افراد جامعه رو به افزایش است.

رییس مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، آموزش را یكی از اركان مهم در كنترل و پیشگیری از بیماری دیابت دانست و افزود: هم اكنون وزارت بهداشت مجبور به پرداخت هزینه های هنگفتی بابت پخش برنامه های آموزشی به منظور آگاهی بخش مردم در صدا و سیما است كه این مشكل و مانع بزرگ بر سر آموزش باید چاره اندیشی شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استفاده از عوارض و مالیات نوشابه ها، گفت: در این راستا پیگیری های زیادی انجام شده كه به دنبال این اقدام می توان عوارض اخذ شده از نوشابه ها را صرف برنامه های پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت و امراض قلبی و عروقی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha