سلامت نیوز: دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: از مشکلات شایع در زنان باردار کمردرد، احساس گزگز و احساس خواب‌رفتگی در انگشتان دست‌هاست.

سیداحمد رئیس السادات در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سلامت زنان به عنوان نیمی از جامعه همواره یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه سلامت بوده است و در طب فیزیکی و توانبخشی هم به موضوعات گوناگون مرتبط با سلامت زنان از جمله حفظ وضعیت و تناسب اندام و ورزش درمانی مناسب، مراقبت‌های فیزیکی در دوران بارداری و پس از زایمان و نیز ملاحظات مربوط به شرایط فیزیکی دوران یائسگی توجه شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: توجه به امر پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی بیماری‌های شایع بانوان از جمله پوکی استخوان و آرتروز زانو و...، اصلاح محیط زندگی و کار از جمله استفاده از صندلی و میز کار و تجهیزات رایانه‌ای مناسب در زنان شاغل لازم است.

وی گفت: انجام اصلاحات لازم در سرویس بهداشتی و حمام و نیز سرویس خواب و پوشش کف زمین برای پیشگیری از زمین‌خوردن در زنان سالمند، تجویز و توصیه استفاده مناسب از وسایل کمکی حرکت و کفش و کفی‌های طبی متناسب با بیماری‌های عصبی اسکلتی و عضلانی زنان و توانبخشی بیماری‌های سیستم اعصاب مانند سکته های مغزی، ام اس و... از جمله مهمترین مداخلات مفید برای بهبود کیفیت زندگی آنها است.

رئیس‌السادات با بیان این مطلب که یکی از فعالیتهای بارز در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی تجویز تخصصی ورزش‌های خاص و هدفدار به گروههای گوناگون سنی است گفت: این ورزش‌ها ممکن است جنبه پیشگیرانه داشته باشند یا در درمان یا توانبخشی برخی اختلالات سیستم عضلانی-اسکلتی از جمله مشکلات ستون فقرات مانند اختلالات قامتی مانند قوز پشتی یا اسکولیوز دختران، التهاب تاندون‌های مچ دست یا شانه‌ها، آرنج تنیس بازان و... کمک‌کننده باشد.

وی افزود: از جمله مزایای ورزش درمانی می‌توان به کنترل وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی، بهبود خلق و خواب افراد، حفظ تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز) ناشی از یائسگی و کاهش درد از جمله دردهای مربوط با آرتروز و دردهای ناشی از خستگی عضلانی و نهایتاً ایجاد نشاط واحساس جوانی اشاره کرد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: از مشکلات شایع در زنان باردار کمردرد، احساس گزگز و احساس خواب‌رفتگی در انگشتان دست‌هاست که از میان مراجعان، زنان باردار در معرض خطر، تحت پایش قرار می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر توصیه به رعایت وضعیت‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های روزانه، ایستادن، نشستن، استراحت و تاکید بر انجام حرکات ورزشی مجاز، ممکن است از ضددردهای کم خطرتر، ساپورت‌های شکمی دوران حاملگی، کمربندهای طبی یا مچ‌بند در مبتلایان به سندرم تونل کارپ استفاده شود.

این متخصص طب فیزیکی تاکید کرد: اداره درد با بهره‌گیری از عوامل فیزیکی مانند سرما و گرما درمانی و روشهای جدیدتر مانند لیزر، شوک و مغناطیس درمانی از دیگر ابزارهایی هستند که می‌توان از آنها در درمان بیماری‌های گوناگون استفاده کرد.
 
وی اضافه کرد: به این ترتیب از میزان نیاز به داروهای شیمیایی و احتمال ابتلا به عوارض جانبی آنها به خصوص در سالمندان یا بیمارانی که به دلیل ناراحتی‌های سیستم گوارشی یا بیماری های همراه استفاده از مسکن‌ها در آنها ممنوع است کاسته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha