سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امر برنامه و بودجه و دبیر مجامع شوراها و هیئت های امنا گفت: هدفمندی یارانه ها بر اقتصاد سلامت تاثیرات مستقیم، غیر مستقیم و جنبی گذاشته است.

دکتر حسن امین لو افزود: به عنوان مثال اگر مصرف را ثابت در نظر بگیریم افزایش قیمت یک لیتر بنزین از 100 به 700 تومان، حدود 350 تا 400 میلیارد تومان هزینه به نظام سلامت تحمیل می کند که این اثر مستقیم هدفمندی یارانه ها بر نظام سلامت است.

وی ادامه داد: تهیه هر کالایی هم به انرژی وابسته است که این اثر، اثر غیرمستقیم هدفمندی یارانه ها بر نظام سلامت بوده و 300 میلیارد تومان برآورد می شود.

وی در خصوص آثار جنبی هدفمندی نیز گفت: آثار جنبی دیررس است ولی ممکن است اتفاق بیفتد. به عنوان مثال ممکن است خانواده ها پول خود را ابتدا به هزینه هایی مثل خوراک و پوشاک اختصاص دهند و بعد به سلامت و آموزش سلامتی، که اینهم تبعات خاص خود را بر نظام سلامت وارد خواهد کرد.

وی مواد قانونی هدفمندی یارانه ها را چنین تشریح کرد: مواد 7، 11 و 12 قانون هدفمندی یارانه ها نحوه آزادسازی توزیع اعتبارات را بیان می کنند و ماده 7 تصریح می کند که 50 درصد از آزادسازی یارانه ها بین مردم توزیع شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بند «ب» ماده 7 به اختصاص بخشی از این اعتبارات 50 درصدی برای گسترش سلامت، بیمه ها و تامین داروهای بیماران صعب العلاج تصریح کرده است.

امین لو اضافه کرد: در ماده دیگری از قانون هدفمندی یارانه ها تصریح شده که 20 درصد از منابع آزاد شده باید به جبران هزینه های دستگاه های اجرایی و 30 درصد نیز به تولید اختصاص یابد.

وی گفت: سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه و مردم از ماده 7 و آن 20 درصد باید تامین شود.

وی با اشاره به بند «ب» ماده 34 این قانون که 10 درصد کل منابع آزاد شده از هدفمندی یارانه ها را به نظام سلامت اختصاص می دهد، خاطرنشان کرد: در کل باید گفت اگر اعتبارات پیش بینی شده از یارانه ها به نظام سلامت اختصاص نیابد مشکلات از این که هست بسیار بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز باید با اتخاذ تدابیری جلوی ضررهای بیشتر را بگیرند، گفت: دانشگاه ها در هزینه ها و مصارف خیلی دقت کنند. مصارف بعد از هدفمندی باید کاهش یابد وگرنه هدفمندی به اهداف خود نخواهد رسید. جلوی اتلاف منابع به هر شکل ممکن باید گرفته شود. به خصوص اینکه هنوز پس از گذشت 7 ماه از سال هیچ درصدی از منابع آزاد شده از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha