سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ایران جزو سه كشور نخست جهان در زمینه كاهش سرعت مرگ و میر مادران باردار است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم کشوری مرگ مادری و علل آن در کشور، اظهار داشت: متخصصان زنان در كشور عملكرد بسیار موفقی دارند و توانستند میزان مرگ و میر مادران را تا میزان زیادی كاهش دهند.

وی افزود: در حال حاضر مرگ و میر مادران باردار از 240 مورد در یكصد هزار تولد زنده  در دوران انقلاب به 22 تا 24 مورد در یكصد هزار مورد رسیده است كه امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 15 مورد در یكصد هزار كاهش پیدا كند.

وزیر بهداشت با بیان این كه این موفقیت ها در سایه تلاش متخصصان زنان و زایمان حاصل شده است، ‌گفت: ما افرادی كه وارد این سیستم می شوند را رها نمی كنیم و سعی می شود تا با ارائه آموزش ها و همچنین آزمون ها در ارتقای سطح دانش آنها گام برداریم.

دكتر دستجردی ادامه داد: آموزش در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حرف نخست را می زند و متخصصان زنان و زایمان باید این آموزش ها را به تیم های زیر مجموعه خود منتقل كنند.

وزیر بهداشت در خصوص سطح بندی مراقبت های بارداری ابراز داشت: این مراقبت ها به سه سطح تقسیم بندی می شود و مادران باردار بین هفته های 28 و 36 بارداری باید به سطح دو و زیر 28 هفته باید در مراقبت های سطح 3 قرار بگیرند و با این روش 50 درصد از مرگ مادران كم می شود.

وی با تاكید بر این كه یك لحظه غفلت متخصصان زنان و زایمان به بهای مرگ یك مادر یا یك جنین است، گفت: در همه بیمارستان های 64 تختی كشور متخصصان زنان، جراحی ،اطفال، بیهوشی و داخلی حضور دارند و بسیاری از بیمارستان های 32 تخت خوابی نیز از تعدادی از این متخصصان بهره می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha