سلامت نیوز: معاون غذای سازمان غذا و دارو اظهار كرد: در تلاش هستیم همه محصولات كشاورزی، شناسنامه دار و قابل ردیابی شوند. پیگیری این مسئله در دستور كار مشترك وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد.

دكتر بهروز جنت در گفت وگو با ایسنا، افزود: ‌آن دسته از مواد غذایی كه به صورت بسته بندی شده عرضه می‌شوند از نظر وجود آلاینده‌هایی‌ چون فلزات سنگین، انگل‌ها و سموم دفع آفات نباتی كنترل می‌شوند اما در حال حاضر بیشتر مشكل ‌ما با بخشی از مواد غذایی است كه به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند و قابل ردیابی نیستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شما به طور تصادفی میوه‌ای از یكی از میادین میوه و تره‌بار شهر انتخاب كرده و پس از انجام آزمایش‌ پی ببرید كه آلوده به سموم است، چه كاری می‌توانید انجام بدهید، جز آن كه آن محموله را معدوم كنید كه آن هم در عمل امكانپذیر نیست. اما در حال حاضر در حال پیگیری هستیم كه محصولات كشاورزی ما مانند همه جای دنیا شناسنامه‌دار و قابل ردیابی شوند.

جنت با بیان اینكه اگر یك محصول شناسنامه داشته باشد می‌توان طی تماس با ارگان‌ ذیصلاح، این مشكل را در شهرستان مربوطه حل كرد و یك اقدام اصلاحی انجام داد، گفت: در این صورت این مسئله دیگر تكرار نمی‌شود.

معاون سازمان غذا و دارو همچنین درباره نظارت بر میزان باقی مانده داروهایی چون آنتی‌بیوتیك در دام‌ها توضیح داد‌: استفاده از آنتی‌ بیوتیك برای درمان برخی بیماری‌ها طبق نظر دامپزشك مجاز است. اما علاوه بر اینكه مصرف آنها یك دوره‌ مشخص دارد، تعیین می‌كنند كه پس از تزریق آنتی بیوتیك‌ تا مدتی نباید كشتار انجام شود كه این هم بر اساس پروتكل‌هایی كه در این خصوص تدوین شده، اتفاق می‌افتد.

وی افزود: متاسفانه بعضی مراكز، این مدت زمان برای كشتار را رعایت نمی‌كنند. البته سازمان دامپزشكی بر این امر نظارت دارد. یكی از برنامه‌های ما نیز نظارت بر همین باقی مانده داروهای دامی در فرآورده‌های پروتئینی است.

جنت با اشاره به اینكه این دارو‌ها به طور مستقیم برای مردم مضر نیستند، گفت: اما به این خاطر كه باعث گسترش سوش‌های باكتریایی مقاوم به یك آنتی بیوتیك خاص هستند، آن آنتی بیوتیك‌ خاصیتش را از دست می‌دهد و زمانی كه فرد به بیماری مبتلا می‌شود، دیگر آن‌ آنتی‌بیوتیك بر روی باكتری‌هایی كه در بدن وجود دارد تأثیری ندارد و فرد باید به ناچار آنتی‌بیوتیك قوی‌تر استفاده كند. یكی از عوارض استفاده از این فرآورده‌ها، همین مقاومت آنتی بیوتیكی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha