عضو کمیسیون بهداشت گفت: اشتباه کردیم که در قانون، اجرای طرح پزشک خانواده را به وزارت بهداشت سپردیم، این طرح از جنس قانون هدفمندی یارانه هاست و باید اجرای آن را به شخص رئیس جمهور می سپردیم.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت گفت: اشتباه کردیم که در قانون، اجرای طرح پزشک خانواده را به وزارت بهداشت سپردیم، این طرح از جنس قانون هدفمندی یارانه هاست و باید اجرای آن را به شخص رئیس جمهور می سپردیم.

شاهرخ رامین در گفت و گو با فارس، افزود:‌ قوانین بازار سلامت با بازارهای معمولی فرق می کند به همین علت نمی شود بازار سلامت به طور کامل به دست بخش خصوصی سپرد و باید دولتی بماند و کنترل و نظارت دولتی بر آن اعمال شود.

وی ادامه داد: به همین علت ۳ دهه پیش ما نظام شبکه بهداشتی و درمانی و نظام ارجاع را تعریف و سعی کردیم در روستاها و شهرستانهای کوچک اجرا کنیم اما همان زمان هم می دانستیم که این طرح باید در شهرها توسعه پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در آن زمان ۶۰ درصد جمعیت کشور روستانشین بودند اما امروز بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهرنشین شده و کمتر از ۴۰ درصد روستانشین هستند و جای شهرنشینی و روستانشینی عوض شده است.

وی گفت: بنابراین باید نظام شبکه ها در قالب طرحی نوین به نام طرح پزشک خانواده در شهرها هم اجرا می شد زیرا به علت پرت منابع اگر همه منابع کشور را هم در اختیار بخش سلامت قرار دهیم باز هم در نظام افسارگسیخته فعلی با کمبود منابع مواجه می شویم به خصوص اینکه در تمام دنیا تورم بخش سلامت از سایر بخشهای دیگر بالاتر است.

رامین افزود: بر اساس این اطلاعات و بنابر قوانین برنامه توسعه سوم،چهارم و پنچم باید نظام پزشک خانواده در کشور ایجاد می شد اما اجرای این طرح عزم ملی می خواهد که متأسفانه این عزم ملی وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: امروز بنده پس از شنیدن جر و بحثهای کارشناسان سلامت از وزارت بهداشت و وزارت رفاه متوجه شدم که آنان بدون اینکه مستقیم اذعان کنند می گویند اجرای این طرح در حد و اندازه دو وزارتخانه بهداشت و رفاه(سابق)نیست.

رامین گفت: هر یک از مسئولان این دو وزارتخانه تقصیر را به گردن دیگری یا به گردن کمبود منابع می اندازند و می گویند ما تلاشمان را کردیم، من هم معتقدیم که تلاششان را کرده اند اما از طرفی معتقدم اندازه این وزنه(پزشک خانواده) به اندازه توان وزنه بردار معرفی شده نیست.

وی افزود: این وزنه بردار با هزار تلاش فقط می تواند این وزنه را اندکی جا به جا کند، جنس نظام ارجاع و پزشک خانواده به خصوص با توجه به مقاومتهای اجتماعی آن از جنس طرح هدفمندی یارانه هاست.

این کارشناس حوزه سلامت گفت: طرح هدفمندی یارانه ها از زمان ریاست جمهوری هاشمی و بعد خاتمی و امروز احمدی نژاد مطرح بوده و همه کارشناسان ۱۰۰درصد معتقد بودند که این طرح باید اجرا بشود اما وقتی این طرح اجرا شد که اراده ای به اندازه اراده رئیس جمهوری و اختیارات رئیس جمهور و حمایتهای حاکمیت از آن پشتیبانی کرد.

رامین ادامه داد:‌ طرح پزشک خانواده هیچ کم از طرح هدفمندی یارانه ها ندارد بنابراین مستقیماً باید زیر نظر رئیس جمهوری با همه وسواسها و حساسیتهای رئیس جمهوری قرار گیرد تا اجرا شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش فارس که آیا مجلس تاکنون در این زمینه از رئیس جمهوری سوال پرسیده است، گفت: نه، نپرسیده، چون در ساختار و قانونی که خود ما نوشته بودیم و ابلاغ شد به اشتباه فکر می کردیم که طرح پزشک خانواده می تواند توسط وزارت بهداشت وحمایت‌های مالی وزارت رفاه (سابق) اجرا شود اما امروز بنده به عنوان یکم از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعتراف می کنم که اشتباه می کردیم.

وی اضافه کرد:‌ همه ما وظایفمان را آن طور که قانون خواسته بوده پیگیری کرده ایم، آمارهای مسئولان وزارت بهداشت و رفاه نشان می دهد که همه تلاششان را کرده اند اما در این مدت نه تنها طرح پزشک خانواده جلو نرفته بلکه با وقت کشی که انجام داده ایم و با ناقص اجرا کردن آن تازه به این طرح توهین هم کرده ایم و آ‌ن را ناکارآمد هم جلوه داده ایم.

رامین اضافه کرد: با این کارها باعث شده ایم که جایگاه این طرح در ذهن مردم خراب شود و با تخریب ذهنیت مردم که قاعدتاً باید حامیان اصلی اجرای آن باشد عقب هم رفته ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اجرا نشود چه عواقبی به دنبال دارد گفت: باید انتظار داشته باشیم که همچنان رضایتمندی مردم از خدمات سلامت در کشور پایین باشد، نظام سلامت از کمبود منابع شاکی باشد و کارشناسان سلامت از افت شاخصهای سلامت مردم ناراحت باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که به عنوان نماینده مجلس و ناظر بر اجرای این قوانین کم کاری کرده اید، گفت: نه ما قانون را نوشتیم و قانون در صحن علنی مجلس رأی آورد، شورای نگهبان تأیید کرد و ابلاغ شد اما نگاه ما در آن روز با نگاه امروزمان متفاوت است امروز به این نتیجه رسیدیم که این وظیفه را به کسی محول کردیم که توان اجرای آن را ندارد.

وی اضافه کرد: اگر از امروز نرفتیم قانون را تغییر دهیم یا از طریق گفت و گو یا وضع قانون جدید کار را به عهده رئیس جمهوری نگذاشتیم آن وقت کم کاری کرده ایم.

رامین اضافه کرد:‌ البته در تمام کشورها اجرای چنین طرحی در اختیار وزارت بهداشت اما ساختار کشور ما طوری است که وزارت بهداشت اختیار کافی برای اجرای آن ندارد.

وی گفت:‌ البته یکی از موانع مهم اجرای این طرح خود مردم هستند زیرا سالهای متوالی عادت کرده ایم که دفترچه بیمه را دستمان بگیریم و به هر پزشک و متخصص و استاد دانشگاهی در هر سطحی مراجعه کنیم و حالا که به مردم می گوئیم باید از کانال یک پزشک خاص و تعریف شده باید مراجعه کنید و اگر آن پزشک صلاح دانست شما را ارجاع می کند این را برای خودمان محدودیت و نفی آزادی تلقی می کنیم و این کار نیازمند فرهنگ سازی است تا مقاومتهای مردم کم شود.

وی افزود: این یک واقعیت است که ما در فرهنگ سازی و جلب حمایت مردم برای اجرای این طرح کوتاهی کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha