بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر با کمبود ۷هزار تخت روان پزشکی روبه رو هستیم و این مسئله ارائه خدمات درمانی به بیماران روانی را با مشکل مواجه کرده است.

سلامت نیوز: آمارهای وزارت بهداشت حاکی از آن است که ۱۶درصد مردان و ۲۶درصد زنان به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند که شایع ترین آن ها اضطراب و افسردگی است. بنا به گفته کارشناس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در سال گذشته ۲۱میلیون نفر به خدمات روان پزشکی نیاز داشتند که ۷هزار و ۵۶۷ تخت پذیرش بیمار روانی در ۱۴۱بیمارستان توسط ۱۱۲هزار بیمار روانی اشغال شد اما آنچه در حال حاضر مشهود است کمبود تخت های روان پزشکی است و بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر با کمبود ۷هزار تخت روان پزشکی روبه رو هستیم و این مسئله ارائه خدمات درمانی به بیماران روانی را با مشکل مواجه کرده است.

در سال ۷۸ قانونی به تصویب رسید که براساس آن بیمارستان های دولتی باید ۱۰درصد از تخت های بیمارستانی را به بیماران روانی اختصاص دهند که هدف از این قانون انگ زدایی از بیماران روانی است اما این قانون با وجود گذشت ۱۲سال اجرا نشده است و هنوز بسیاری از بیمارستان ها از اجرای این قانون سرباز می زنند و به گفته دبیر انجمن روانپزشکان کشور این قانون تنها درحدود ۱۰تا ۱۵درصد بیمارستان ها اجرا شده است. دکتر سید سجاد رضوی مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: براساس قانون، بیمارستان ها متعهد شده اند که ۱۰درصد از تخت های بیمارستانی خود را به بخش روانی اختصاص دهند تا بیماران روانی در کنار سایر بیماران خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت کنند و این راهکار در راستای انگ زدایی از بیماران روانی اتخاذ شده است.وی افزود: اما متاسفانه قانون اجرا نمی شود و درصد کمی از بیمارستان ها اقدام به اجرای این قانون کرده اند و بیشتر بیمارستان ها، این قانون را اجرا نمی کنند به همین دلیل با کمبود تخت های روان پزشکی در کشور روبه رو هستیم.

کمبود تخت های روان پزشکی به شدت احساس می شود

مدیرکل اداره سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز به فارس گفت: براساس آمار، ۱۶درصد مردان و ۲۶درصد زنان به یکی از اختلالات روانی گرفتار هستند.

ناصحی افزود: با این وجود کمبود تخت های روان پزشکی به شدت احساس می شود و در حال حاضر تعداد تخت های موجود ۷هزار تخت است.

وی گفت: براساس برنامه های انگ زدایی، از صدور مجوز برای بیمارستان های تک تخصصی جلوگیری می شود و هیچ بیمارستان تک تخصصی روان پزشکی از این به بعد ایجاد نخواهد شد. بنا به گفته وی قرار است تمام بیمارستان های کشور ۱۰درصد از تخت های خود را به تخت های روان پزشکی اختصاص دهند.وی افزود: متاسفانه آگاهی مسئولان از سلامت روان کم است و از طرفی مردم به دلیل برچسب های اجتماعی معمولا نزد روان پزشک نمی روند.اسدی کارشناس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت انگ اجتماعی را یکی از عواملی عنوان کرد که بیماران مبتلا به اختلالات روان پزشکی به سبب آن به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و گفت: متاسفانه ارائه کنندگان خدمات به ویژه در بخش خصوصی از بخشنامه مربوط به اختصاص ۱۰درصد تخت ها به تخت های روان پزشکی استقبال نمی کنند. لازم است ساختار نظام ارائه خدمات بستری روان پزشکی تغییر و تخت های روان پزشکی در کشور افزایش یابد. وی در این باره ادامه داد: با همکاری دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت ساختار نظام ارائه خدمات بستری روان پزشکی را تغییر خواهیم داد و راه اندازی 114هزار تخت روان پزشکی در کشور پیش بینی شده است. این تخت ها باید براساس انواع اختلالات روان پزشکی، تفکیک شود. با انجام این اقدام، کاهش انگ اجتماعی از بیماری های اختلالات روان اتفاق می افتد.اسدی گفت: امیدواریم بتوانیم بیمارستان های خود را به خدمات پیشگیری و همچنین خدمات پس از ترخیص این بیماران، متصل کنیم.

بیمه ها حداکثر هزینه ۲ماه بستری بیمار را می دهند

دکتر رضوی با اشاره به دلایل بی توجهی بیمارستان ها به ایجاد تخت های روان پزشکی گفت: در حال حاضر سازمان های بیمه حداکثر تا ۲ماه از زمان بستری بیمار روانی هزینه های درمان و بستری وی را تقبل می کنند و پس از گذشت ۲ماه، هزینه های درمان و بستری به صورت آزاد محاسبه می شود.همچنین تعرفه ای که برای خدمات درمانی بیماران روانی پرداخت می شود نسبت به سایر تعرفه ها پایین تر است و این مسئله باعث می شود که بیمارستان ها رغبتی برای اختصاص تخت های روان پزشکی و پذیرش این بیماران نداشته باشند. این درحالی است که کمبود تخت های روان پزشکی با درصد بیماری های روانی و همچنین تعداد افرادی که در سال نیاز به دریافت خدمات درمانی دارند، تناسب ندارد و باید هرچه سریع تر در این زمینه اقدام شود.

بیمارستان هایی که قانون را اجرا نکنند ارزشیابی نمی شوند

وی افزود: به تازگی وزارت بهداشت برای الزام بیمارستان ها به اختصاص ۱۰درصد از تخت های بیمارستانی به بیماران روانی، شاخصی را در ارزشیابی بیمارستان ها لحاظ کرده است مبنی بر این که بیمارستان هایی که دارای تخت روان پزشکی نباشند در ارزشیابی لحاظ نمی شوند و به این ترتیب اعتبارات لازم به آنها اختصاص نمی یابد.بنا به گفته رضوی این مسئله بیمارستان ها را به ایجاد تخت های روان پزشکی تشویق می کند.وی افزود: اما مهم ترین نکته این است که تعرفه بیمه ها در پذیرش خدمات درمانی بیماران روانی اصلاح شود تا بیمارستان ها برای ایجاد بخش روان پزشکی و پذیرش بیماران روانی با مشکلی روبه رو نشوند.شایان ذکر است سال گذشته وزارت بهداشت به بیمارستان های دولتی مهلت داده بود تا پایان سال نسبت به اختصاص ۱۰درصد تخت های خود به تخت های روان پزشکی و ایجاد بخش روان پزشکی اقدام کنند تا در ارزشیابی بیمارستان لحاظ شوند. اما این مهلت به پایان رسیده است و بنا به گفته مدیرکل نظارت و اعتباربخشی هنوز درصد زیادی از بیمارستان های دولتی این قانون را اجرا نکرده اند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha