سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 35278
سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: خونریزی عامل اول مرگ و میر مادران در کشور ماست و بسیاری از این موارد به خاطر اهمال و بی توجهی است البته اگر خبرنگاران اینجا نباشند حرفهایمان را بهتر می زنیم زیرا مشکلات را بزرگنمایی می کنند حالا اگر خبرنگاران را بیرون می کنید دوباره برایمان داستان می سازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی پیش از ظهر امروز در همایش یکروزه بررسی مرگ و میر مادری با حضور ۱۸۰ متخصص زنان که با یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد، اظهار داشت: شاید کسی نداند که شما چه کتابهایی را مطالعه کرده‌اید، چه در دوره پزشکی و چه در دوره تخصصی و کشیک‌های طولانی که 30، 32 ساعت طول می‌کشد و شاید شما فرصت پلک به هم زدن را نداشته باشند.

*جزو ۳ کشور اول در کاهش مرگ و میر مادرانیم

وی گفت: هیچ رشته‌ای هم به اندازه مامایی و زنان موارد اورژانس ندارد و در هر صورت کار بسیار سخت و پر زحمت است که در وهله اول به نظر می‌رسد خانم‌ها با فیزیولوژی ظریف خیلی قادر نباشند بار سنگینی را بردارند. اما آمار از سال 59 نشان می‌دهد که خانم‌ها بسیار موفقند و با کار جمعی مرگ مادران را از 240 در یکصدهزار تولد زنده در قبل از انقلاب به 24 در یکصد هزار تولد زنده کاهش یافته و شما می‌بینید که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که ایران جزو سه کشور اول در کاهش میزان مرگ و میر مادران است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: البته الان ما متخصصان زنان و مامایی آقا هم داریم که برخی در دانشگاه‌ها و برخی در بخش خصوصی فعالند که از آنها هم تشکر می‌کنیم.

وی گفت: شما امروز در معرض یک آزمون بزرگ دیگر هستید اگر چه از آزمون ارتقاء، گواهینامه و دستیاری و 4 سال سختی دستیاری گذر کرده اید اما الان وارد آزمون عملی می‌شوید.سیستم دستیاری زنان و مامایی مثل سیستم سربازخانه است و همان دقت و جایگاهی که در سیستم نظامی وجود دارد باید داشته باشیم چرا که اگر یک لحظه سرمان را برگردانیم به بهای جان مادر یا نوزاد تمام می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شما امروز به مناطق و شهرهایی می‌روید که قدرشناس شما هستند و این خیلی با ارزش است. در کشور ما مردم به شدت به گروه پزشکی اعتماد دارند و آن فرهنگی که در کشورهای غربی وجود دارند که بگویند وظیفه‌شان است را نمی‌گویند بلکه تشکر می‌کنند و دعا می‌کنند. ضمن اینکه شما با جنس لطیف سر و کار دارید که انسان تشویق می‌شود به آنها کمک کند.
 
وی با اشاره به اینکه از امروز مسئولیت سلامت زنان در مناطق مختلف کشور به شما متخصصان زنان سپرده می‌شود گفت: سلامت آن منطقه و شهر در دست شماست علی‌رغم همه هیاهویی که در دنیا برای ما راه می‌اندازند زنان ما بسیار قوی هستند و جایگاه خوبی هم در خانواده دارند.

وحید دستجردی گفت: شما به عنوان مدیر بخش زنان و زایمان در منطقه هستید و آموزش امروز در ارائه خدمات درمانی حرف اول را می‌زند و شما الان اطلاعاتتان به روز است که می‌توانید این اطلاعات را به زیر مجموعه خود و ماماها انتقال دهید. در همه بیمارستان‌های 64 تختخوابی متخصصان زنان،‌جراحی، بیهوشی و اطفال وجود دارد.

* به قول اساتید قدیمی هیچ زایمانی طبیعی نیست
 
وی افزود: انتظار داریم شما در کار خود خیلی جدی باشید. اساتید قدیمی ما می‌گفتند هیچ زایمانی طبیعی نیست، هر چقدر تجربه شما بیشتر شود متوجه می‌شوید که زایمان چقدر حساس و پرخطر است. و اینکه ما می‌گوییم بیمار پر خطر و Hi-risk به معنای این نیست که بقیه بیماران کم خطرند. بیماران کم خطر هم به همین اندازه پر خطرند چون اتفاقا از جایی که ما انتظار نداریم از آنجا هست که ضربه می‌‌خوریم.

*خبرنگاران نباشند راحت تر حرف می‌زنیم

در این بخش وزیر بهداشت می خواست به نمونه خاص زایمان که منجر به مرگ مادر شده بود اشاره کند که گفت: فکر می‌کنم خبرنگاران اینجا نباشند ما بتوانیم حرفهایمان را بهتر بزنیم و خیلی بهتر است چون دوباره ممکن است منجر به بزرگنمایی شود. بالاخره یک مواردی است که یک در صد هزار زایمان اتفاقاتی بیفتد و اینها حرف‌های خودی خودمان است با دوستان عزیز متخصص زنانمان خواهش می‌کنم.اینها را بزرگنمایی نکنید. اگر خبرنگاران عزیز در اینجا حضور دارند.

در این هنگام اکثر خبرنگاران از سالن خارج شدند که در این بین وزیر دوباره گفت: دوباره خانم‌ها را بیرون می‌کنید داستان دیگری برایمان ساخته می‌شود.

وی گفت: شما می‌دانید بالاخره کار در بخش خصوصی دستخوش تغییرات شده و هم می‌دانید خانم‌های متخصص زنان باید خودشان مراقبت کنند. ضمن اینکه بیمار وقتی بستری شد ابتدا بیمار باید حتما ویزیت شود. دقت کنید، بپرسید و یک پزشک متوسط که بسیار دقت کند بسیار بهتر از پزشک زبردستی است که بی‌دقت باشد.

* خونریزی اولین عامل مرگ و میر مادران

وحید دستجردی افزود: یک پزشک باید در معرض خطر قرار گرفتن بیمار را حس کند و پیشگیری بکند و نگذارد به سمت خطر برود ما الان بالاخره کشور توسعه یافته‌ایم در حقیقت و به اکثر اهداف توسعه هزاره قبل از اینکه سال 2015 بشود رسیدیم. ما برنامه‌ریزی کردیم که در پایان سال پنجم آمار مرگ و میر مادران باید به 15 در یکصد هزار تولد برسد ولی چرا باید اولین علت مرگ مادران در کشور ما خونریزی باشد. در کشورهای توسعه یافته اولین عامل مرگ مادران آمبولی است پس چرا باید در کشور ما خونریزی اولین عامل مرگ باشد این یعنی آمار ما با کشورهای در حال توسعه برابری می‌کند.

* اهمال عامل اصلی مرگ و میرهاست

وی ادامه داد: این اشکال از ماست که تصمیم به موقع نمی‌گیریم اشکال از بیماران ما نیست. برخی از پرونده‌های مرگ و میر مادران باردار چون اول به من مراجعه می‌کنند وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم اکثرش ناشی از بی‌توجهی و اهمال است. من نمی‌گویم به دست متخصصان زنان، بلکه از خود گیرنده خدمت گرفته تا خانواده، تا بقیه پرسنل دست اندرکار ولی باید خودمان، اول خودمان را اصلاح کنیم.

وحید دستجردی افزود: وسواس و پیگیری کار بیمار خیلی مهم است بیمار را رها نکنید به امید اینکه خانم‌های ماما هستند. کارشان را بلدند. زایمان مسائل پیچیده خاص خود را دارد. ما باید ببینیم چه کم و کسری داریم. در سیستم آموزشی ما آیا متخصصان زنان یاد می‌گیرند که وقتی گرفتار شدند بتوانند با یک جراح تعامل داشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: ما باید به جایی برسیم به آن اقلامی که آمار مرگ و میر مادرانمان به 7 در یکصد هزار تولد زنده که در برخی کشورهای دنیا این آمار نادرست است ولی می‌توانیم بیاییم ضعف‌های خودمان را ببینیم و آنها را جبران کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha