سلامت نیوز:  پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مشهد در تحقیقی دریافتند كه میزان ابتلای نوزادان متولد شده به روش سزارین به عوارض تهدید كننده حیات بیش از نوزادان متولد شده از زایمان طبیعی است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، این تحقیق توسط دكتر شقایق رحمانی ، دكتر رضا سعیدی ، دكتر غلامعلی معموری و دكتر صدیقه آیتی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد انجام شده است .

نتایج این تحقیق نشان می دهد به طور كلی عوارض تهدید كننده حیات مانند سندرم زجر تنفسی در نوزادان سزارینی به طور معناداری بیش از نوزادان زایمان طبیعی است .

در بخشی از این تحقیق كه در كنگره بین المللی تغذیه ، رشد و تكامل نوزادان و كودكان نیز در قالب مقاله ارایه شده ، آمده است : استفاده از روش سزارین در 10 تا 15 درصد زایمان ها منطقی و مقبول است ولی در سال های اخیر بیش از 42 درصد از زایمان ها در كشور به روش سزارین انجام شده است .

شیوع بی رویه روش سزارین ، مادر و نوزاد را در معرض عوارض مختلف قرارمی دهد و تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به همراه دارد .

در این مطالعه 770 نوزاد متولد شده در بیمارستانهای امام رضا(ع) و قائم (عج) مورد مطالعه قرار گرفتند كه 426نوزاد متولد شده به روش سزارین و 344 نوزاد متولد شده به روش طبیعی بودند كه این نوزادان از لحاظ بروز سندرم زجر تنفسی ، خفگی زایمانی و تاكی پنه گذرا (تاخیر در بازجذب مایع باقیمانده از زمان جنینی در ریه) مورد بررسی قرار گرفتند .

در این بررسی مشخص شد احتمال وقوع عارضه زجر تنفسی در نوزادانی كه به روش سزارین متولد می شوند ،بیشتر از نوزادان متولد شده به روش طبیعی است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha