سلامت نیوز: کارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح کشور گفت: آسیب دیدگان حوادث در خواب و بیداری صحنه های حادثه را به خاطر می آورند و رنج می برند به همین علت آشنایی امدادگران و مسئولان مدیریت بحران از مراحل و نحوه برخورد صحیح با آسیب دیدگان حوادث پیامدهای منفی روان شناختی در افراد آسیب را کم می کند.

فرهاد شرف پور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بهداشت روانی سوانح دانشی است که برای کمک به آسیب دیدگان و مردم در معرض خطر و کمک به امدادگرانی که به یاری آنها می‌شتابند، شکل گرفته است تا خود را با شرایط غیر عادی ایجاد شده سازگار کنند و بتوانند بر مشکلات روحی و روانی ایجاد شده غالب شوند تا مانع بروز اختلالات روان شناختی در این افراد شود.

وی بیان داشت: پس از وقوع بلایا واکنش‌های روانشناختی مردم در مراحل مختلف متفاوت است و واکنش‌های روانی آسیب دیدگان را می‌توان در 5 مرحله تقسیم بندی کرد که می‌توان از آن جمله به مرحله تماس، مرحله قهرمانگرایی، مرحله شادمانی، مرحله سرخوردگی و مرحله تجدید سازمان اشاره کرد.

این کارشناس امداد و نجات افزود: این مراحل و حالات از هم جدا نیست و هر یک توجه خاص خود را می‌طلبد و آشنایی امدادگران و مسئولان ذیربط از این مراحل و نحوه برخورد صحیح با آسیب دیدگان باعث جلوگیری از بروز پیامدهای منفی روان شناختی در این افراد می‌شود.

شرف پور تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد شایع ترین مشکلات مطرح شده توسط بازماندگان حوادث عبارت است از یادآوری مکرر صحنه‌های حادثه در خواب یا بیداری، احساس ناامیدی و غمگینی، تحریک پذیری و عصبانیت، نگرانی در مورد وضعیت جدید زندگی و وحشت به علل مختلف که برای بازماندگان حوادث ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: شایع ترین نیازهای مطرح شده از طرف بازماندگان نیز شامل نیاز به دریافت اطلاعات صحیح در مورد حادثه، کمک‌های روحی و روانی، شرکت کردن در امداد رسانی، دیدن جنازه توسط بستگان نزدیک، برگزاری مراسم عزاداری، عدم اجبار در ترک منطقه و اختیار در انتخاب محل سکونت و دور هم جمع شدن آشناسان و بستگان است.

شرف پور خاطرنشان کرد: جهت تأمین سلامت روانی بازماندگان، توجه به نیازهای آنها و انجام اقداماتی جهت رفع مشکلات بازماندگان ضروری است و علاوه بر آسیب دیدگان منطقه، امدادگران نیز با استرس‌های شدید ناشی از وقوع بلایا و سوانح مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha