چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷
سلامت نیوز: اگرچه برای درمان سوختگی‌های جدی و وسیع مراجعه هرچه سریعتر به مراكز درمانی ضروری است اما در مورد سوختگی‌های خفیف‌تر مثل آفتاب سوختگی می‌توان از برخی روش‌های خانگی موثر برای كاهش درد استفاده كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روش‌های خانگی اقداماتی ساده با استفاده از موادی هستند كه در بیشتر آشپزخانه‌های ما یافت می‌شوند اما همیشه به یاد داشته باشید كه این روشها هرگز جایگزین درمانهای تجویزی از سوی متخصصان نمی‌شوند و بنابراین در صورت نیاز حتما باید به موقع به پزشك مراجعه كرد.

سایت اینترنتی «وان ووند» در این مقاله فهرست این درمانهای خانگی را منتشركرده كه به قرار زیر است:

1-‌ استفاده از برگ‌های گیاه بارهنگ؛ برگ‌های این گیاه خاصیت ضدالتهابی و ضدمیكروبی دارند و روشی بسیار متداول برای تسكین سوختگی‌ها هستند. برای استفاده از این برگ‌ها آنها را به اندازه مناسب خرد كرده و روی محل سوختگی قرار دهند. مواد اصلی كه در برگ بارهنگ موجب تسكین سوختگی می‌شوند شامل «تانینس»، «موسیلاژ» و «ایریدوئید گلیكوزیدها » هستند.

2-‌ آب سرد؛ اولین اقدام موثر و مهم برای درمان سوختگی‌های درجه اول و دوم خنك كردن ناحیه سوختگی زیر شیر آب سرد است. محل سوختگی را 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید تا درد آن كاهش پیدا كند. اگر امكان این كار را ندارید، محل سوختگی را مستقیما داخل آب سرد وارد كنید یا از كمپرس آب سرد استفاده كنید. اما هرگز یخ را مستقیما روی محل سوختگی نگذارید. آب سرد باعث می‌شود گرما از پوست منتقل شده و تورم در محل جراحت كاهش پیدا كند.

3- سركه؛ محل سوختگی را به سركه رقیق آغشته كنید. این مایع بعنوان یك ماده ضدعفونی كننده عمل می‌كند و مانع از بروز هرگونه عفونت در محل سوختگی می‌شود اما حتما پیش از مصرف مقداری سركه را با همان مقدار اب رقیق كنید. سپس با استفاده از دستمال تمیز محل سوختگی را با همین محلول بپوشانید. اگر پس از مدتی دوباره درد بیشتری احساس شد، دستمال آغشته به محلول سركه را با یك دستمال تازه دیگر تعویض كنید.

4- عسل؛ اگر به سركه دسترسی نداشتید مقداری عسل روی محل سوختگی بگذارید. این روش به ترمیم و شفای بافت سوخته كمك كرده و درد را كاهش می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید از یك دستمال یا بانداژ آغشته به عسل برای پوشاندن محل سوختگی استفاده كنید.

5- چای كیسه‌ای؛ این روش در دسترس‌ترین گزینه برای تسكین سوختگی است كه در هر آشپزخانه كوچكی یافت می‌شود. چای كیسه‌ای حرارت را از محل سوختگی دور می‌كند. چای سبز و سیاه هر دو خاصیت ضد اكسیدیته و خنك‌كنندگی دارند. برای این منظور كافی است چای كیسه‌ای را داخل كاسه آب سرد خیس كرده و آن را مستقیما روی محل سوختگی قرار دهید. این اقدام هر درد را تسكین می‌دهد و هم از بروز عفونت جلوگیری می‌كند. روش دیگر جوشاندن 3 تا 4 عدد چای كیسه‌ای در 4 فنجان آب جوش و سپس افزودن دو فنجان برگ نعنای تازه به این محلول است. پس از آن محلول را كاملا خنك كنید و سپس یك پنبه آغشته به این محلول را روی سوختگی بمالید.

6- روغن اسطوخودوس؛ این روغن برای بهبود سوختگی‌های خفیف موثر است. روغن اسطوخودوس هم درد ناشی از سوختگی را كاهش می‌دهد و از لایه‌های زیرین پوست آسیب دیده در برابر عفونت جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha