معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه سهم داروهای گیاهی در بازار دارویی ایران 3 تا 5 درصد و میزان صادرات این داروها 15 میلیارد دلار است، گفت: تسهیل در صدور مجوز، گسترش علم تولید فراورده‌های گیاهی در آموزش پزشكی و اعمال نظارت جدی بر عطاری‌ها از اقدامات لازم جهت گسترش تولید و توسعه فرهنگ درست مصرف فراورده‌های دارویی گیاهی در ایران است.

معاون وزیر بهداشت: داروی گیاهی ضد ایدز مجوز تولید دارد

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازایسنا دكتر دیناروند در حاشیه دیدار از اولین نمایشگاه فناوری محصولات گیاهی و تركیبات طبیعی با تاكید بر اینكه مصرف داروهای گیاهی و فراورده‌های طبیعی نسبت به سالهای گذشته در جهان افزایش یافته و حدود 20 درصد از بازار دارویی كشورهای اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: متاسفانه علی رغم اینكه ایران از نظر پوشش گیاهی و پیشینه تاریخی طب سنتی و طب گیاهی یكی از غنی ترین كشورهای دنیا محسوب می‌شود، سهم مصرف فراورده‌های گیاهی در ایران بسیار پایین تر است.

وی سهم فراورده‌های دارویی گیاهی را در بازار ایران حدود 3 تا 5 درصد خواند و تصریح كرد: این رقم بسیار ناچیز است. زیرا در حال حاضر مصرف داروهای گیاهی در تمام دنیا از نظر علمی پذیرفته و رو به گسترش است.

معاون دارویی وزارت بهداشت در ادامه اظهار كرد: گنجاندن آشنایی با فراورده‌های گیاهی در آموزش پزشكی كشور، گسترش علم تولید فراورده‌های گیاهی از سوی دانشكده‌های داروسازی و انجام اقدامات لازم توسط وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول، از اقدامات موثر در جهت گسترش فرهنگ مصرف داروهای گیاهی در كشور است.

گسترش سهم داروهای گیاهی در بازار دارویی ایران به رونق بازار اقتصادی و توسعه صادرات كمك می‌كند

وی توسعه تولید و مصرف فراورده‌های گیاهی را یكی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت عنوان كرد و افزود: گسترش مصرف داروهای گیاهی علاوه بر اینكه برای ارتقا سلامت مردم بسیار مفید است، در رونق بازار اقتصادی و توسعه صادرات كشور نیز موثر است. زیرا برخی از فراورده‌های مختص به ایران در بازارهای خارجی طرفداران زیادی دارد و دراین خصوص برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای عرضه محصولات گیاهی بخش خصوصی نقش مفیدی در گسترش فرهنگ مصرف این داروها ایفا می‌كند.

 

15 میلیون دلار، صادرات داروهای گیاهی در سال


 73 فراورده به بازار داروهای گیاهی مجوز گرفته افزوده شده‌اند

دكتردیناروند میزان صادرات داروهای گیاهی را حدود 15 میلیون دلار دانست و گفت: هدف اصلی وزارت بهداشت تا پایان برنامه چهارم توسعه رساندن سهم بازار گیاهان دارویی به 10 درصد است و در این خصوص تسهیل در فرایند صدور مجوز از اقدامات اصلی بوده است. به عنوان مثال ،در سال گذشته تنها 145 فراورده مجوز داشتند كه این تعداد در حال حاضر به 218 فراورده رسیده است.

 
پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی باید افزایش یابد

وی افزود: هم اكنون با برخی از سازمان‌های بیمه گر مكاتباتی صورت گرفته است تا برخی از داروهای گیاهی كه از اثر بخشی بسیار زیادی برخوردارند و حتی داروی شیمیایی مشابه ندارند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. برای مثال، داروی گیاهی ضد ایدز كه اخیرا از وزارت بهداشت مجوز گرفت منشا طبیعی دارد و تولید آن در عرصه درمان ایدز گام بسیار مهمی است.


نظارت مستقیمی بر عطاری‌ها اعمال نمی‌شود

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام اینكه هنوز نظارت مستقیمی بر عطاری‌ها از سوی این وزارتخانه اعمال نمی‌شود، اظهار داشت: كمیته سامان دهی این كار چند ماه است كه فعالیت خود را در وزارت بهداشت آغاز كرده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال بتوان در این خصوص به یك دستور العمل مشخص رسید.

اما نباید انتظار داشت كه تمام فعالیت‌های موجود در این حیطه حتما توسط وزارت بهداشت نظارت شود. زیرا در بسیاری از مواقع مردم با مسئولیت خود از گیاهان دارویی استفاده سنتی می‌كنند كه جلوگیری از همه آنها چندان ساده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha