چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 35300
سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت به زنان در معرض HIV تاكید كرد كه بارداری را ساده نگیرند، گفت: زنان HIV مثبت ترجیحا نباید باردار شوند و در صورت تمایل به بارداری نیز باید قبل از اقدام به بارداری تا دوران پس از شیردهی تحت مراقبت كامل باشند.

دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مادرانی كه ممكن است در معرض خطر HIV قرار داشته باشند به طور ناخواسته این ویروس را به نوزادان منتقل می‌كنند. نمی‌توان گفت كه زنان HIV مثبت باردار نشوند؛ چرا كه امروزه با پیشرفت علم پزشكی، داروهای بیماری HIV بسیار موثر بوده و ممكن است افراد سال‌های بسیار زیادی با سلامتی بهتر با این ویروس زندگی كنند و در نتیجه ازدواج كرده و قصد بچه دار شدن داشته باشند.

وی ادامه داد: در نتیجه نمی‌توان ازدواج را برای افراد HIV مثبت منع كرد، اما پیشنهاد آن است زنانی كه به هر دلیلی خودشان یا از طریق همسرشان ممكن است در معرض ویروس قرار داشته باشند به مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری كه معمولا تحت نظر معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی خدمت می‌كنند، مراجعه كنند. شماره تلفن این مراكز را می‌توان از 118 منطقه محل سكونت دریافت و مشاوره‌های تلفنی و حضوری را دریافت كرد.

 ارایه خدمات محرمانه و رایگان به زنان باردار در معرض HIV

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاكید بر محرمانه و رایگان بودن تمام خدمات ارایه شده از سوی مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشكی، ادامه داد: توصیه آن است كه زنان در معرض HIV بچه‌دار نشوند اما اگر می‌خواهند بچه‌دار شوند باید تحت نظر خدمات پیشگیری و خدمات مشاوره باشند. در نتیجه بارداری برای فرد HIV مثبت منع نیست اما تاكید آن است كه از زمان قبل از اقدام به بارداری، در طول بارداری، زایمان و شیردهی تحت مراقبت باشند و خدمات محرمانه و رایگان را دریافت كنند. به این ترتیب خطر انتقال ویروس به جنین به حداقل ممكن كاهش یابد.

 زایمان در زنان با HIV مثبت به روش سزارین باشد

 احتمال انتقال HIV از شیر مادر به نوزاد وجود دارد

تغذیه نوزادان با مادران HIV مثبت با شیرمصنوعی باشد

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: تاكید داریم كه روش انجام زایمان در زنان با HIV مثبت به روش سزارین باشد تا خطر انتقال از طریق زایمان و كانال طبیعی كاهش یابد. همچنین از آنجا كه اندكس‌های خونی نوزاد تا 18 ماهگی مشخص نمی‌كند كه نوزاد به ویروس مبتلا است یا نه؛ به طور عمومی برای این نوزادان از شربت‌هایی به عنوان داروهای پیشگیری استفاده می‌شود و تاكید می‌كنیم كه مادران در معرض HIV فرزندان‌شان را با شیرخشك و شیرمصنوعی تغذیه كنند. به این منظور شیر مصنوعی را به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌دهیم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: احتمال انتقال HIV از شیر مادر به نوزاد وجود دارد. اما در كشورهایی كه دسترسی به شیر مصنوعی كافی نیست، ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن، نوزاد از شیر مادر تغذیه كند. اما در ایران شیر مصنوعی را به صورت رایگان به مادران HIV مثبت برای تغذیه نوزادشان ارایه می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha