چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 35301
سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی، از انجام آزمایش ژنتیک به منظور تشخیص علت سقط مکرر برای اولین بار در ایران خبر داد.

دکتر میرمجید مصلایی در گفتگو با مهر اظهارداشت: اساسا کسانی که به طور ناخواسته بیش از 2 بار سقط جنین داشته اند به عنوان سقط مکرر نام برده می شوند.

وی، یکی از علل بروز سقط را یک گروه از بیماریهای ترومبوفیلی (اختلال در سیستم انعقادی خون) دانست و افزود: اصولا زنانی که دچار سقط مکرر می شوند در سیستم انعقادی خون آنها مشکلاتی وجود دارد. به طوریکه در هنگام گردش خون لخته هایی در مویرگها ایجاد می شود که ممکن است مویرگهای خون رسان به جنین باشد.

این دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به شناسایی علت بروز ترومبوفیلی که نیاز به انجام آزمایشات زیادی دارد، گفت: 4 نوع آزمایش ژنتیک، سلولوژی، بیوشیمیایی و انعقادی می بایست انجام شود تا بتوان علت بروز سقط را متوجه شد.

مصلایی ادامه داد: آنچه ما برای اولین بار در آزمایشگاه پارسه طراحی کرده ایم، انجام یک آزمایش برای رسیدن به علت سقط مکرر است. به طوریکه در این آزمایش 6 ژن همزمان مورد بررسی قرار می گیرند و به دنبال 9 جهش هستیم.

نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی افزود: با این روش می توانیم مشخص کنیم که علت بروز ترومبوفیلی چیست. بنابراین با این اطلاعات به متخصص زنان و زایمان، درمان مناسب برای فرد مذکور تهیه می شود تا بتواند زایمان سالم داشته باشد.

وی با اعلام اینکه تاکنون در کشور 3 ژن برای انجام آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: البته این آزمایش هم در تعداد محدودی از آزمایشگاههای کشور انجام می شود و آزمایش 6 ژن برای اولین بار است که در کشور صورت می گیرد.

مصلایی، یکی دیگر از مزایای این آزمایش را کاهش هزینه آن دانست و افزود: برای تک تک آزمایشها حداقل 450 هزار تومان هزینه می شود در صورتی که هزینه آزمایش 6 ژن فقط 500 هزار تومان است و البته اطلاعات بیشتری در اختیار بیمار و پزشک قرار می گیرد.

این دکترای علوم آزمایشگاهی تاکید کرد: انجام این آزمایش از حدود 1.5 سال قبل در دنیا صورت می گیرد و حدود 10 ماه است که این آزمایش را در کشور انجام می دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha