اینکه حالا شما رژیم گرفته‌اید، به این معنی نیست که دیگر هیچ نان و شیرینی‌ای نخورید.

سلامت نیوز :اینکه حالا شما رژیم گرفته‌اید، به این معنی نیست که دیگر هیچ نان و شیرینی‌ای نخورید.

همشهری آشپزی مثبت در این شماره خود نوشت :

اینکه حالا شما رژیم گرفته‌اید، به این معنی نیست که دیگر هیچ نان و شیرینی‌ای نخورید. مطمئنا متخصصان تغذیه هم مصرف نان و هیدرات کربن را قدغن نکرده‌اند. حالا اگر خودتان اهل پخت نان‌ها و شیرینی‌های مختلف هستید، نوع کم کالری آن را انتخاب کنید و به عنوان صبحانه یا عصرانه یک برش از آن را نوش جان کنید. نگران کالری‌اش هم نباشید!

1  در یک کاسه نمک و شکر ریخته و آب ولرم را به آنها اضافه کنید و هم بزنید. مایه خمیر را هم بیفزایید و  خوب مخلوط کنید. در ظرف یا کاسه را گذاشته و به مدت 10دقیقه صبر کنید تا مایه خمیر اثر کرده و کف کند.

2  در یک قابلمه کوچک شیر ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا ولرم شود، کره را هم اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید تا حرارت آن کم شود و محلول آن‌قدر خنک شود تا بتوانید تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. یعنی حرارت شیر کم باشد تا در موقع افزودن تخم‌مرغ نپزد.


3  در یک کاسه بزرگ شیر و تخم مرغ و کره را ریخته، مایه خمیر عمل آمده را به آنها اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید. آرد را کم‌کم اضافه کرده، هم بزنید و بعد مقدار بیشتری آرد بیفزایید و با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. وقتی که خمیر به دست نچسبید، دیگر آرد اضافه نکنید. خمیر را یکدست کرده و در کاسه را بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید تا خوب ور بیاید و استراحت کند.

4 در مدت یکی دو ساعتی که خمیر استراحت می‌کند سیب‌ها را شسته، پوست بکنید و به شکل برش‌های طولی هلالی نازک ببرید و دانه‌های سیب را جدا کنید. وقتی همه سیب‌ها را برش زده و آماده کردید، در یک کاسه با دارچین مخلوط کنید.


5  خمیر را که آماده شده و خوب پف کرده است، از ظرف درآورده روی تخته آردپاشی شده بگذارید. بعد از کمی ورز دادن خمیر را با وردنه پهن کنید تا به صورت مستطیلی با قطر نیم‌سانتی‌متر باز شود. حالا آن را به نوارهایی با عرض سه سانتی‌متر برش بزنید.
6 ‌ سیب‌ها را کنار هم روی هر نوار بچینید تا سطح نوار با سیب پوشیده شود. بعد از یک طرف شروع به لوله کردن خمیرهای نواری و سیب کنید. همه نوارها را با سیب‌ها به همین صورت لوله کنید و به شکل یک نان درآورید.


7 ‌ فر را روشن کرده با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی سینی فر کمی آرد بپاشید و نان‌های آماده شده را روی آن قرار دهید. در یک کاسه کوچک زرده تخم‌مرغ را ریخته و با چنگال هم بزنید. بعد با قلم‌موی آشپزی زرده را روی سطح بالایی نان‌ها مالیده و کنجد را رویشان بپاشید.
8 ‌ بعد از گرم شدن فر سینی را در طبقه وسط قرار دهید تا نان‌ها به مدت 30- 20 دقیقه بپزند.

 

مواد لازم برای 6 نفر
1 ق س سرصاف مایه خمیر

3 /1  ق چ نمک
1 عدد تخم‌مرغ
25 گرم کره
1 ق م شکر برای مایه خمیر
4 /1  پیمانه آب ولرم
2/ 1  پیمانه شیر کم چرب

3 /1  ق چ وانیل
کنجد به مقدار لازم برای تزئین
2 /1  ق چ بهبود دهنده
4عدد سیب
1 ق س دارچین
2 /1  پیمانه آرد
1 عدد زرده تخم‌مرغ


یه‌جور دیگه
اگر طعم این نان را   نمی‌پسندید و سیب‌هایتان ترش‌مزه هستند، می‌توانید بعد از برش زدن، علاوه بر دارچین، روی آنها یک قاشق سوپ‌خوری شکر هم بریزید. البته با این کار میزان کالری نان بالاتر می‌رود.

 

فوت‌وفن
در صورتی که سیب‌ها خیلی سفت بودند، قبل از چیدنشان روی خمیر، آنها را کمی با آب بپزید یا در مایکروفر حرارت دهید تا نرم شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha