سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه با پایین آمدن کیفیت تخمک و تشکیل جنین خطر سقط جنین در این افراد بالا می‌رود، افزود: حتی اگر مادری در سن بالا باردار شود و جنین سقط هم نشود، ولی به دلیل کاهش کیفیت تخمک ممکن است نوزادی که به دنیا می‌آید با ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم دان و سایر اختلالات کروموزمی با احتمالات بالاتر مواجه شود.

افسانه محمدزاده در گفت‌وگو با فارس در مورد عوارض باروری در سنین بالا گفت: امروزه به خاطر ازدواج در سنین بالاتر و یا اینکه خانم‌ها باردار شدن را به دلایل اقتصادی و شغلی را به تاخیر می‌اندازند، با بارداری‌های در سنین بالا بسیار مواجهیم.

وی افزود: معمولا باروری در سنین بالا به افرادی اطلاق می‌شود که در سن بالای 35 سال برای اولین بار اقدام به بارداری می‌کنند که مشکلات و عوارضی را هم به دلیل کاهش تعداد تخمک‌ها و هم به دلیل کاهش کیفیت تخمک در پی دارد که مهمترین آن ناباروری است.

محمدزاده تصریح کرد: معمولا خانم‌هایی که برای بار اول می‌خواهند باردار شوند، مجبورند تحت درمان ناباوری و استفاده از داروهای مخصوص که عوارض خاص خود را دارد، قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه با پایین آمدن کیفیت تخمک و تشکیل جنین خطر سقط جنین در این افراد بالا می‌رود، افزود: حتی اگر مادری در سن بالا باردار شود و جنین سقط هم نشود، ولی به دلیل کاهش کیفیت تخمک ممکن است نوزادی که به دنیا می‌آید با ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم دان و سایر اختلالات کروموزمی با احتمالات بالاتر مواجه شود.

استادیار پژوهشگاه ابن سینا در ادامه گفت: وقتی سن خانم بالا می‌رود احتمال بروز بیماری‌هایی مانند قند، فشار خون و دیابت بالا می‌رود و در عین حال تحمل مادر هم کمتر می‌شود. از دیگر عوارض نیز می‌توان به دیابت دوران بارداری و مسمومیت ناشی از حاملگی (پرگلامسی) اشاره کرد.

وی گفت: علی‌رغم سالم بودن جنین پزشک مجبور می‌شود برای نجات مادر و جنین بارداری را زودتر خاتمه دهد که در نهایت منجر به کم وزن شدن جنین و یا نارس بودن می‌شود، که هم از نظر مالی بار زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند و هم نیاز به مراقبت‌های ویژه برای نوزاد نارس دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha