چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 35311

ما هر روز با خوردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ نیازهای غذایی خود را تامین می کنیم اما آن چه اغلب اوقات از آن غافل می شویم، سمی بودن بخش هایی از همین گیاهان است که در صورت مصرف باعث بیماری، فلج شدن و حتی مرگ می شود.

سلامت نیوز: ما هر روز با خوردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ نیازهای غذایی خود را تامین می کنیم اما آن چه اغلب اوقات از آن غافل می شویم، سمی بودن بخش هایی از همین گیاهان است که در صورت مصرف باعث بیماری، فلج شدن و حتی مرگ می شود. شاید شما نیز اخباری درباره مسمومیت یا فلج شدن برخی افراد به علت مصرف بعضی گیاهان را شنیده باشید. در طب سنتی نیز نسبت به مصرف بخش هایی از گیاهان و سبزیجات هشدار داده شده است. بر همین اساس در این مطلب به نقل از «CNN» چند نوع ماده غذایی سمی معرفی شده است که در مصرف آن باید احتیاط کرد.

* بادام:

۲ نوع بادام وجود دارد؛ شیرین و تلخ. بادام تلخ که بوی تندتری دارد، در اغلب کشورها طرفداران زیادی دارد. اما بادام تلخ سرشار از سیانور است و قبل از مصرف باید سم آن از طریق فرآیند خاصی، از بین برود. در کشورهایی مانند نیوزیلند فروش بادام تلخ غیرقانونی اعلام شده است. در کشور آمریکا نیز فروش بادام خام غیرقانونی است و قبل از فروش حرارت داده می شود تا هر نوع سم و باکتری آن از بین برود.

* بادام هندی:

 اگرچه این مغز بسیار مقوی است اما قبل از خرید بادام هندی خام از بخارپز شدن و خام نبودن آن مطمئن شوید. بادام هندی خام حاوی ماده شیمیایی سمی به نام «اوروشیاول» است. هضم این ماده به میزان بالا می تواند کشنده باشد. اگرچه مسمومیت با بادام هندی نادر است اما تولید کنندگان که باید به آن دست بزنند تا پوست آن را بکنند، دچار عارضه جانبی می شوند.

* گیلاس:

 این میوه را می توان خام یا پخته مصرف کرد. دانه این میوه در صورت جویده شدن، له یا آسیب دیدن هیدروژن سیانور (نوعی ماده سمی) ترشح می کند. علایم مسمومیت خفیف آن سردرد، سرگیجه، اضطراب و استفراغ است. علایم مسمومیت بالای آن تنگی نفس، بالا رفتن فشارخون، ضربان قلب و از کار افتادن کلیه است. اثر دیگر مسمومیت ناشی از مصرف دانه این میوه اغما، تشنج و مرگ بر اثر حمله تنفسی است.

* مارچوبه:

 سبزی است که از قدیم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. اما قسمت توتی شکل آن برای انسان مسموم کننده است.

 * گوجه فرنگی:

 برگ ها و ساقه آن حاوی ماده شیمیایی به نام «گلیکوالکالوئید» است که باعث حالت عصبی و ناراحتی معده می شود.

* زردآلو:

 خوردن دانه های زردآلو به مقدار زیاد می تواند مسموم کننده باشد. مصرف زیاد دانه های زردآلو که طعم تند و تلخی دارد، علایم مسمومیت با سیانور از جمله حالت تهوع، تب، جوش، سردرد، بی خوابی، تشنگی زیاد، ضعف، خستگی، حالت عصبی و افت فشارخون را به همراه دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha