سلامت نیوز :مسائل جنسی در ایران، از مسائل مهمی است که همواره جزء تابوهای فرهنگ ایرانی بوده است. اما بهداشت مسائل جنسی در بین زنان یکی از مسائل مهم سلامت زنان است که درباره اهمیت آن با دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری ایران، به گفتگو پرداختیم.

دکتر مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با سینانیوز گفت: «باختصاص هفته‌ای به نام هفته سلامت برای زنان، بیشتر امری نمادین است؛ زیرا برای گرامی‌داشت این هفته باید مسائل و مشکلات سلامتی زنان بیشتر از گذشته مطرح شود و کمبود‌ها و نواقص برطرف شود. اما آن چیزی که در حال حاضر دیده می‌شود، عدم رسیدگی به مسائل سلامتی زنان از جمله سلامت و بهداشت جنسی آن‌ها است.»
وی ادامه داد: «به نظر من، اولین بحث در مقوله بهداشت جنسی زنان، آگاهی دادن به مردان و زنان، برای شروع آمیزش جنسی است. متاسفانه بسیاری از زنان کشور ما حتی در مورد چگونگی شروع عادت ماهیانه، تخمک گذاری و بیماری‌های قارچی و عفونی نیز اطلاع زیادی ندارند. از آنجایی که بسیاری از زنان واکنش‌های مختلفی از جمله، عصبی بودن، بی‌حالی، افسردگی و ... به شروع دوره عادت ماهیانه دارند، آگاهی دادن به آنان و همچنین به همسر و یا افراد مذکر خانواده، بسیار برای بهداشت روان زنان در این دوره خاص مفید خواهد بود.»
اقلیما اضافه کرد: «متاسفانه آموزش مسائل جنسی به زنان و همچنین مردان در مقاطع تحصیلی مختلف بسیار ضعیف است. اگر هم آگاهی کمی در این زمینه وجود دارد، از طریق شفاهی و توسط مادران و پدران صورت گرفته است. همچنین اینکه گفته می‌شود برای مباحث آموزش جنسی، می‌توان از کتاب و جزوه‌های آموزشی استفاده کرد نیز اشتباه است.»
وی افزود: «زمانی که حتی بسیاری از زنان کشور ما چگونگی بهداشت فردی خود را نمی‌دانند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت در مورد مسائل جنسی اطلاعات زیادی داشته باشند. ما در بسیاری از استان‌ها تعصبات خاص زیادی داریم که حتی اگر به کودکی تجاوز شود و خانواده نیز مطلع شود، باز هم درباره آن حرفی نمی‌زنند. بنابراین توزیع و تکثیر بسته‌های آموزشی فقط صرف یک هزینه اضافی بدون نتیجه درست است و شروع آموزش مسائل جنسی و همچنین بهداشت فردی زنان باید از زمان کودکی، یعنی هنگامی که کودک پا به دبستان می‌گذارد شروع شود.»
رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: «همچنین واحدهای درسی همچون تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها بسیار ناقص و ابتدایی است که کمک چندانی به دانشجویان در زمینه آموزش مسائل جنسی نمی‌کند. باید متخصصان مسائل جنسی به صورت واضح تمام مسائل جنسی را برای زنان کشورمان واشکافی کنند. از نظافت فردی گرفته تا همبستر شدن و بیماری‌های مقاربتی، باید به صورت واضح برای تمام افراد جامعه ما، به‌خصوص زنان توضیح داده شود. همچنین باید تابوهای جنسی در خانواده‌ها کم کم ضعیف شده و آموزش از طریق خانواده قوی‌تر گردد؛ زیرا اطلاعات زنان از مسائل جنسی و بهداشتی بسیار جسته و گریخته است.»
وی ادامه داد: «کلاس‌های اجباری آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج نیز نمی‌تواند کمک چندانی به زوج‌های جوان کند. مردان باید بدانند بسیاری از زنان در مواقع خاصی از آمیزش جنسی لذت نمی‌برند. بنابراین نباید آن‌ها را به زور به انجام این عمل مجبور کرد. همچنین بسیاری از زنان در کشور دچار مساله‌ای به نام واژنیسم هستند. واژنیسم به معنای منع عمل جنسی برای زنان است. به دلیل وجود تابوهای جنسی در فرهنگ کشورمان، زنان از انجام آمیزش جنسی ترس و واهمه دارند. این مساله ممکن است هنگام انجام این عمل با همسر نیز آن‌ها را دچار مشکلات روانی کند. بنابراین به نظر می‌رسد همسران می‌توانند بهترین کمک برای آن‌ها در این زمینه باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha