چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 35319
سلامت نیوز: مركز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: كاهش تراكم استخوان كه منجر به پوكی استخوان خواهد شد در 25 درصد افراد زیر 50 سال و نیمی از افراد بالای 60 سال دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز، مطالعات نشان می دهد حداقل شیوع پوکی استخوان در یكی از نواحی استخوان های ران و مهر‌ه‌های كمری در زنان  بالای 50 سال  حدود 4/5 درصد و در مردان 2/3 درصد بوده است.

بنابراین گزارش، این میزان برای استئوپنی (كاهش تراكم استخوان) در همین نواحی حدود 40 درصد در زنان و 2/35 درصد در مردان است و به طور كلی در افراد بالای 50 سال 70 درصد زنان و 50 درصد مردان به نوعی دچار استئوپروز یا استئوپنی هستند.

بر اساس این گزارش،‌ پوکی استخوان كه با كاهش توده استخوانی مشخص می شود، امروزه حدود 30 درصد  زنان  و 8 درصد مردان بالای 50 سال را در جوامع غربی درگیر كرده است و با افزایش امید به زندگی گستره آن در حال افزایش است.

گفتنی است:‌ سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند كه در سال 2050 حدود 530 میلیون نفر از جمعیت آسیا در سنین بالای 65 سال خواهند بود که با توجه  به افزایش سن امید به زندگی و عوامل خطری مثل تغییرات الگوی تغذیه‌ای، كمبود ویتامین D و كلسیم و كم تحركی، استئوپروز به یكی از مهم‌ترین مشكلات بهداشتی در این قاره تبدیل خواهد شد.

بر اساس اعلام مركز مدیریت بیماری های غیر واگیر،‌ در ایران تخمین زده می شودکه استئوپروز در ناحیه گردن استخوان ران حدوداً در 1 درصد افراد جامعه دیده شود  و در گروه های سنی بالاتر افزایش یابد به طوری كه در میان افراد بالای 60 سال به حدود یك چهارم افراد خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha