چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 35322
سلامت نیوز: یك متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌ كه مصرف مواد كافئین‌دارچون قهوه، چای و یا مواد محركی چون ریتالین، حافظه را تقویت نمی‌كنند بلكه تنها موجب به یاد آوردن سریع مطالب ذخیره می‌شوند، گفت: مواد غذایی حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اكسیدان‌ها، نقش موثری در تقویت حافظه دارند.

دكتر فرامرز امیری در گفت وگو با ایسنا، افزود: رژیم‌ غذایی از جمله موارد مهم در تقویت حافظه است. امروز انواع و اقسام مكمل‌های غذایی و دارویی تحت عنوان تقویت حافظه به بازار آمده‌اند.

وی با بیان این‌ كه چنانچه فرد تغذیه مناسبی داشته باشد، مكمل‌های غذایی نقش چندانی در تعمیق حافظه نخواهند داشت، گفت: اگر فرد از یك الگوی غذایی صحیح تبعیت كند نیازی به مكمل ندارد.

این متخصص مغزواعصاب ادامه داد: آن دسته از مواد غذایی كه اصول اولیه بهداشت غذایی در آن‌ها رعایت شده باشد، به عنوان مثال غذایی كه چرب، شور و یا بیش از حد شیرین نباشد و همچنین حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اكسیدان‌ها باشند در تقویت حافظه نقش موثری دارند.

به گفته فرامرزی، ویتامین‌های گروه ب، عمدتا در غلات، سبزیجات، حبوبات و گوشت‌ها وجود دارند.

وی افزود: شكلات تلخ و ماهی نیز حاوی مقادیر فراوانی از آنتی اكسیدان‌ها هستند. آنتی اكسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت حافظه دارند.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش كه آیا استفاده از كنجد و عسل هم در تقویت حافظه موثر هستند، گفت: استفاده از عسل و كنجد به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه ب و آنتی اكسیدان‌ها می‌توانند مفید فایده باشند، اما باید توجه داشت كه در مصرف این مواد غذایی افراط نشود چرا كه زیاده روی در مصرف عسل برابر است با دریافت بیش از حد كالری و در نتیجه چاقی.

فرامرزی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست كه اگر از یك میزانی بیشتر عسل مصرف كنید، حافظه‌تان قوی می‌شود. باید میزان كافی از ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها به بدن شما برسد. دریافت میزان اضافه از این مواد، موجب تقویت حافظه نمی‌شود.

وی همچنین درباره داروهای مكمل تقویت حافظه اظهار كرد: تمام داروهای مكملی كه در بازار موجود هستند، چون انواع ویتامین‌ها و آنتی اكسیدان‌ها را می‌توان از مواد غذایی تامین كرد.

این متخصص مغز و اعصاب درباره نقش نوشابه‌های انرژی‌زا در تقویت حافظه گفت: نوشابه‌های انرژی‌زا به علت دارا بودن كافئین، موجب تقویت حافظه نمی‌شوند.

وی اضافه كرد: موادی مانند قهوه، چای و مواد محركی چون ریتالین تنها باعث تحریك مغز می‌شوند. این تحریك مغز به مثابه شلاقی كه به مغز زده می‌شود، باعث برانگیختگی مغز شده و به یادآوری اطلاعات به صورت گذرا كمك می‌كند.

فرامرزی با بیان این كه مصرف مواد كافئین دار، حافظه را تقویت نمی‌كنند و تنها باعث می‌شوند اطلاعات ذخیره شده‌ را راحت‌تر از مغز استخراج كنید، اظهار كرد: افزایش فعالیت در قشر مغز باعث می‌شود قدرت مغز در به یاد آوردن اطلاعات زیاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha