سلامت نیوز: كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: پس ازخانواده، مدرسه مهم ترین مکان تأثیرگذار بر سلامت روان دانش آموزان است.

علی اسدی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بهداشت روان در محیط آموزشگاهی، مثل مدرسه، طیف متنوعی از فعالیت ها را از پیشگیری اختلال های روانی گرفته تا اختلال های یادگیری و رفتاری و زمینه های تشخیصی و درمانی این اختلا ل ها در برمی گیرد.

وی با اشاره به این كه برنامه های بهداشت روان در مدارس از 3 جنبه بررسی می شود، گفت: در تمامی اختلال های روانی، پیشگیری مهم تر از درمان است. محیط مدرسه نیز از این قاعده مستثنا نیست و پیشگیری از بروز اختلال های رفتاری دانش آموزان، ازجمله مهم ترین وظایف آن است.

اسدی افزود: پیشگیری، طیف وسیعی از رفتارها و باورهای دانش آموزان را در بر می گیرد و تلاش می کند برخی از زمینه های مثبت رفتاری، مانند اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی را در دانش آموزان تقویت کند و بسیاری از زمینه های منفی را در آنان از بین ببرد و این امور سطح سلامت روان دانش آموزان را افرایش می دهد.

كارشناس اداره روان تصریح كرد: در حیطه بهداشت روان ثانویه، با دو مفهوم کلی غربالگری و خدمات حمایتی فوری سر و کار داریم که هر کدام از آنها فعالیت ها و اقدام های متنوعی را شامل می شود كه در فرآیند غربالگری، بر تشکیل پرونده های روان شناختی برای دانش آموزان و شناسایی ویژگی های روانشناختی آنان تاکید می شود.

وی در خصوص نشانه های هشدار دهنده اختلالات روانی بین دانش آموزان ابراز داشت: هنگامی که گوشه گیری فزآینده دانش آموزی مشاهده می شود، دانش آموز هیچ گونه توجهی به صحبت های دوستان خود ندارد، نسبت به تعامل اجتماعی با دیگران عکس العمل نشان نمی دهد و یا دچار اضطراب مفرط است، تمامی این شاخص های رفتاری را می توان به عنوان نشانه های هشداردهنده در نظر گرفت.

 به گفته این كارشناس، اگر این گونه نشانه ها بررسی نشوند و زمینه بروز آنها از بین نرود، عارضه ها شدیدتر شده و در سال های بعد سلامت روان دانش آموز را مختل خواهند کرد.

اسدی در پایان خاطرنشان كرد: شناسایی نشانه های هشدار دهنده و ارایه راهکارهای روانشناختی، می تواند در پیشگیری از بروز اختلال ها شدید رفتاری تاثیر زیادی بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha