سلامت نیوز: مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دستگاه های فرهنگی كشور بیش از 100 میلیارد تومان برای توسعه برنامه های پیشگیری از اعتیاد هزینه كرده اند.

به گزارش ایرنا، حمید صرامی روز چهارشنبه در دومین كنگره جوانان با رویكرد پیشگیری از اعتیاد كه در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: در برنامه پنجم توسعه طبق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، 40 درصد جوانان كشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار خواهند گرفت.

وی، افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به اثرات، عوارض و پیامدهای مصرف مواد و كسب مهارت برای توانمندسازی را از اهداف برگزاری این كنگره بیان كرد.
صرامی اظهار داشت: در آستانه قرن 21، جوانان در جوامع با چالش‌ها، مشكلات متعدد و پیچیده‌ای مواجه هستند كه زمینه را برای گرایش آنان به مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها فراهم می‌سازد.

وی برخی از چالش‌های فراروی جوانان را خانواده‌های درحال تغییر و كشمكش و مشكلات روانی و ضعف اعتقادات دینی و فقر معنویت برشمرد.

صرامی افزود: از دیگر چالش‌ها می‌توان به بروز رفتارهای ناشی از ضعف خویشتنداری، فقدان آموزش مهارت‌های زندگی، فقدان مدل و سبك زندگی سالم، تحت تاثیر قرارگرفتن
جوانان در برابر هجوم رسانه‌ای، كنجكاوی‌های خطرناك در گرایش به مصرف مواد، كمبود امكانات تفریحی سالم و شیوع سونامی موادمخدر اشاره كرد.

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متأسفانه شمار جوانانی كه برای نخستین بار به سوی مصرف مواد روی می‌آورند در جوامع در حال افزایش بوده و بدین ترتیب جوانان اصلی‌ترین قربانیان موادمخدر و روان‌گردان‌ها هستند.

صرامی افزود: مهمترین اولویت در این عرصه، تقویت برنامه‌های پیشگیری و فرهنگی بوده به گونه‌ای كه یك دلار هزینه در این عرصه از 20 دلار خسارت در ابعاد مختلف جلوگیری خواهد كرد.

وی تصریح كرد به منظور پیشگیری از چالش‌های فراروی جوانان در عرصه مصرف مواد، باید با اطلاع‌رسانی متوازن و دقیق در خصوص مخاطرات و پیامدهای مصرف مواد و آموزش مهارت‌های زندگی به تقویت فعالیت‌های جایگزین هنری و ورزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بعنوان اهرم‌های اساسی برنامه‌های پیشگیری روی آوریم.

صرامی افزود: افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری، مشاركت فعالانه جوانان برای گسترش برنامه‌های پیشگیری همگانی، تقویت مذهب و معنویت، امیدبخشی، كنترل خشم، احساس تعهد به زندگی و خویشتنداری و آرامش از دیگر اهرم‌های اساسی پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha