چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 35342
سلامت نیوز: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان است و به رغم این واقعیت كه در صورت تشخیص به موقع، شانس علاج آن بسیار بالا می رود، هنوز هم شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شناخت به موقع سرطان حائز اهمیت است و از این رو، انجام ماموگرافی، معاینه دو سالانه پستان و انجام منظم خودآزمایی می تواند از پیشرفت این بیماری كمك كند.

تحقیقات نشان داده است مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در میان زنان بالای 50 سال كه به صورت منظم پستان های خود را معاینه می كنند و به انجام ماموگرافی می پردازند، 30 درصد كاهش می یابد.

البته وجود هر توده در پستان نشانه سرطان پستان نیست چرا كه بسیاری از این توده ها تغییرات فیبروكیستیك (تغییرات ظاهری سینه)هستند كه هیچ ارتباطی با بیماری سرطان ندارند و همچین امكان بوجود آمدن این بیماری را فراهم نمی آورند.

چنانچه شناسایی سرطان خیلی زود و در آغاز مرحله اولیه باشد، ممكن است درمان موضعی كافی باشد و به روش های جراحی ریشه ای نیازی نباشد؛ بنابراین شناسایی به موقع و ماموگرافی و معاینه دو سالانه پستان ها از موارد ضروری برای تشخیص به موقع این نوع سرطان است.

متخصصان معتقدند هیچ رابطه ای بین رژیم غذایی و خطر پیدایش سرطان پستان وجود ندارد اما برخی از این متخصصان همواره توصیه می كنند كه زنان حبوبات، نان، محصولات دانه های خوراكی، سبزیجات و میوه ها را مصرف كنند و از انواع محصولات لبنی، كم چرب آن را انتخاب كنند.

همچنین متخصصان تغذیه به زنان توصیه می كنند كه گوشت های حاوی چربی كمتر و فرآورده های غذایی كم چرب یا بدون چربی را مصرف كنند و مصرف نمك، الكل و كافئین را محدود كنند.

شهپر حقیقت عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: 30 درصد مبتلایان به سرطان پستان بعد از درمان بیماری در طول عمر خود به بیماری لنف ادم مبتلا می شوند.

وی می افزاید: لنف ادم به عنوان یك بیماری پیشرونده می تواند موجب عوارض آزار دهنده و ناتوان كننده بسیاری در مبتلایان به سرطان پستان شود كه تجمع مایع سرشار از پروتئین را از بین می برد.

حقیقت با بیان اینكه سالانه هفت هزار زن در كشور به سرطان پستان مبتلا می شوند، می گوید: زنان باید از 35 سالگی به بعد، سالانه یك مرتبه ماموگرافی انجام دهند تا سرطان پستان به موقع تشخیص داده شود.

حقیقت، از برگزاری ورزش های بازتوانی و آموزش مراقبت از سرطان پستان برای مبتلایان به این بیماری در تهران خبر می دهد و می گوید: این برنامه با مشاركت انجمن های غیردولتی هر ماه در بوستان بهشت مادران برگزار می شود.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی می افزاید: در این برنامه كه حدود 40 بیمار مبتلا به سرطان پستان حضور دارند، نحوه ماساژ دادن برای بیمارانی كه جراحی سرطان پستان كرده اند و مراقبت های ویژه، آموزش داده می شود.

احمد كاویانی دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز می گوید: اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، جزء بیماری های درمان پذیر است.

وی می افزاید: اگر درمان بیماری ها را از یك تا 100 درجه بندی كنیم بدون شك درمان سرطان پستان زیر 30 خواهد بود كه این امر مستلزم تشخیص به موقع این بیماری است.

كاویانی می گوید: سالانه حدود هشت هزار نفر به بیماران مبتلا به سرطان پستان در كشور اضافه می شود اگرچه این آمار ثبت شده است اما بدون شك بیشتر از این خواهد بود زیرا هرچه سیستم ثبت آمار هر كشوری ضعیف تر باشد احتمال خطا در اعلام آمار نیز بیشتر است.

وی درباره سیستم ثبت بیماری سرطان پستان در كشور اضافه می كند: ایجاد سیستم ثبت سرطان پستان از دهه 60 در كشور شكل گرفت و قرار بود تا سال 1385 به پایان برسد كه متاسفانه هنوز به پایان نرسیده است .

وی می گوید: خوشبختانه تمام امكاناتی كه برای درمان این بیماری در كشورهای اروپایی وجود دارد در ایران نیز موجود است و به اعزام بیمار مبتلا به سرطان پستان به خارج از كشور نیازی نیست .

به گفته وی اگر سرطان پستان در مرحله یك آن تشخیص داده شود درمان آن 100 درصد است، اما وقتی بیماری به مرحله چهار می رسد احتمال اینكه بیمار تا پنج سال دیگر زندگی خوبی داشته باشد 50 درصد می شود.

وی با بیان اینكه وقتی بیماری احساس می شود یعنی اینكه در مرحله اواخر یك و اوایل دو است، می گوید: احتمال بازگشت بیماری و به اصطلاح عود آن- اگر در مراحله اولیه بیماری تشخیص داده شود - بسیار كم است، 60 تا 70 درصد بازگشت بیماری در دو سال اول درمان رخ می دهد كه در این مدت، فاصله معاینات زود به زود است و بعد از آن
فاصله معاینات بیشتر می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در باره علایم ظاهری بیماری می گوید: احساس وجود توده ، علائم پوستی ، متورم شدن پوست پستان ، زخم ، فرو رفتگی نوك پستان ، تغییر رنگ پوست ، افزایش ناگهانی حجم پستان و ترشحات خونی از سینه جزو علائم بروز بیماری است.

كاویانی تاكید می كند: كشور ما در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان همپای كشورهای غربی است اما اطلاعات مردم درباره سرطان پستان در كشورهای غربی بیشتر از كشور ماست كه این مساله كمك بزرگی به درمان این بیماری می كند.

وی درباره عوامل ابتلا به سرطان پستان می گودی: عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر دارند كه یكی از آنها سابقه فامیلی است؛ به عبارتی افرادی كه در خانواده خود فردی مبتلا به سرطان پستان دارند، بیش از دیگر افراد كه فاقد این فاكتور هستند در معرض ابتلا قرار می گیرند؛ از این رو توصیه می شود این افراد قبل از سن 40 سالگی برای معاینه اقدام كنند.

كاویانی با بیان اینكه علت 10 تا 20 درصد سرطان پستان عامل ژنتیكی است، می افزاید: بروز این بیماری در مردان نسبت به زنان یك درصد است یعنی از هر 100 خانمی كه به سرطان پستان مبتلا می شود یك مرد به این بیماری دچار می شود بنابراین دختران یا خواهران این مردان باید بیشتر از همه مراقب خود باشند و معاینات مورد نیاز را انجام دهند.

وی می گوید: تشخیص سرطان پستان در مردان آسان تر از زنان است اما نحوه درمان آن با زنان تفاوتی ندارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره تاثیر جراحی زیبایی در ابتلا به سرطان پستان اضافه می كند: جراحی زیبایی تاثیری در ابتلا به سرطان پستان ندارد ،اما فردی كه
جراحی زیبایی انجام می دهد روند تشخیص بیماری در وی تا حدودی مشكل می شود زیرا در روند جراحی بافت ها دستكاری شده است.

وی درباره حفظ پستان در افراد مبتلا به این سرطان می گوید: حفظ پستان در كشورهای غربی بالای 60 درصد است كه البته حفظ آن بستگی به نحوه قرار گیری توده دارد.

كاویانی با تاكید بر اینكه حفظ پستان برای خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار است، می افزاید: برخی از خانم ها از ترس اینكه پستان های خود را از دست بدهند به پزشك مراجعه نمی كنند در حالی كه امروزه جراحی های پلاستیك پیشرفته این مشكل را حل كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha