سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از اجرای طرح تشخیص زودرس پوكی استخوان در كشور خبر داد و گفت: این برنامه سال آینده در كشور اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، كوروش اعتماد كه روز چهارشنبه در همایش روز جهانی پوكی استخوان در فرهنگسرای پارك شفق تهران سخن می گفت، افزود: باید مداخلات موثری در زمینه پوكی استخوان در كشور داشته باشیم و به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه دیگر نیازی به مصرف مكمل های كلسیم در سنین خاص نباشد بلكه بیماری با زندگی سالم و تغییر رفتار كنترل شود.

اعتماد ادامه داد: اگر رفتارهای تغذیه ای مردم اصلاح شود و مصرف كلسیم و ویتامین دی در برنامه غذایی روزانه مردم قرار گیرد تا حد زیادی از بروز پوكی استخوان جلوگیری می شود.

رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، اظهار داشت: اكنون دو مطالعه در خصوص توزیع و فراوانی بیماری پوكی استخوان و عوامل خطر بروز آن انجام شده و حال باید براساس این مطالعات، مداخلات پیشگیری و تشخیص زودرس در سال آینده اجرا شود.

اعتماد خاطرنشان كرد باید برای پوكی استخوان یك نظام سطح بندی، تعریف شود و اطلاعات مربوط به آن به پرونده الكترونیك سلامت جامعه، متصل شود.

رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود:متاسفانه برغم افزایش سن امید به زندگی، اقدامات افزایش كیفیت زندگی به موازات آن اتفاق نیفتاده و بسترهای حمایتی لازم برای جمعیتی كه در حال افزایش سن هستند، مهیا نشده است.

اعتماد خاطرنشان كرد در سال های اخیر، سن امید به زندگی در كشور 20 سال افزایش یافته است درحالیكه در همه كشورهای جهان چنین افزایشی مشاهده نشده است.

وی تاكید كرد زیرساخت های لازم برای افزایش كیفیت زندگی افرادی كه در حال افزایش سن هستند، وجود ندارد این امر به تدریج درحال تبدیل شدن به یك معضل است.

اعتماد افزود: عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر شامل انجام ندادن فعالیت فیزیكی، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و سو مصرف الكل، سال به سال در كشور افزایش می یابد.

رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه پوكی استخوان به عنوان یك بیماری غیرواگیر، درمان قطعی ندارد و عوارض بجا مانده از آن نیز فراوان است.

اعتماد افزود: با توجه به گستردگی شیوع بیماری پوكی استخوان، دسترسی به امكانات تشخیصی این بیماری نیز میسر نیست بنابراین برای كنترل عوامل ابتلا به این بیماری نیاز به مداخلاتی داریم تا منجر به تغییر رفتار شود.

**اجرای مداخلات موثر در سرای سالمندان
رییس مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: سرای سالمندان یكی از مكان های مناسب برای اجرای مداخلات موثر در بخش بازتوانی و نوتوانی عوارض ناشی از پوكی استخوان به شمار می رود.

اعتماد افزود: برای اجرای چنین برنامه هایی به همكاری نهادهایی مانند بهزیستی و شهرداری ها نیاز است.

**اختلالات تغذیه سلامت جامعه را تهدید می كند
محمود طباطبایی رییس انجمن پوكی استخوان ایران نیز در این همایش گفت: در دهه های اخیر، اختلالات تغذیه ای سلامت جامعه را تهدید می كند.

وی افزود: بطور مثال چرا هنگامی كه مواد غذایی مفیدی مانند شیر و دوغ وجود دارد باید از نوشابه استفاده كنیم.

رییس انجمن پوكی استخوان ایران اظهار داشت: با توجه به افزایش پیرسالی در كشور باید عوارض ناشی از آن را نیز شناسایی كرد.

طباطبایی یادآور شد امروزه بیماری های واگیر مانند وبا كنترل شده اما بیماری های غیرواگیر مانند پوكی استخوان رو به افزایش است.

وی خاطرنشان كرد پوكی استخوان، یك بیماری خاموش است كه قسمتی از روند طبیعی زندگی به شمار می رود چراكه با افزایش سن، متابولیسم بدن از جمله متابولیسم استخوان ها
دچار اختلال می شود.

رییس انجمن پوكی استخوان ایران گفت: با این حال بروز زودرس یا درمان نكردن و بی توجهی به پوكی استخوان فرد را با عوارض و مشكلات متعددی، روبرو می سازد.

عباسعلی كشتكار رییس مركز تحقیقات پوكی استخوان دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این همایش به تشریح عملكرد این مركز پرداخت و گفت: شعار امسال روز جهانی پوكی استخوان، استخوان های خود را دوست بداریم است و در این روز روی سه راهكار اصلی پیشگیری از پوكی استخوان از جمله قرارگرفتن در معرض نور آفتاب، مصرف غذای غنی از كلسیم و ورزش، تمركز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha