چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 35349
سلامت نیوز: عوامل مختلفی در ایجاد اسهال تاثیر دارند که شایعترین عامل ویروس ها هستند و اسهال ویروسی در فصل تابستان و بها شایع تر است.
  
دکتر عباس مدنی متخصص اطفال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌ اسهال عبارتست از تغییر فرم مدفوع از حالت معمول و افزایش تعداد دفعات آن، یعنی دفع مدفوع به حالت شل و آبکی و به دفعات بیشتر است.

وی افزود: در صورتیکه در نوزادان و شیرخواران دفع مدفوع به صورت شل و آبکی و تعداد دفعات آن از پنج تا شش بار در روز بیشتر باشد و همراه با علائمی مانند تب و استفراغ و خون یا بلغم در مدفوع باشد.

باید والدین فرزندان را سریع نزد پزشک ببرند و توجه داشته باشند.

در این شرایط شیردادن به نوزاد و شیرخوار نباید قطع بشود اما از مصرف مواد غذایی دیگر و ویتامین ها پرهیز شود تا پزشک توصیه های لازم غذایی را بدهد که باید به آن عمل شود و درمان هم به تشخیص و صلاحدید پزشک صورت می گیرد.

 مدنی گفت: کودکان دو سال به بالا نیز اگر همراه با دفع مدفوع آبکی و شل که بیش از پنج تا شش بار در روز نباشد علائمی مانند تب، استفراغ، وجود خون یا بلغم در مدفوع نباشد به طور معمول فرد بین سه تا پنج روز بهبود پیدا می کند و تا بهبودی باید فرد از خوردن حبوبات و مواد فیبردار پرهیز کند و توجه به توصیه های پزشک در این مورد ضروری است و پس از بهبود پیدا کردن می توانند دوباره حبوبات و مواد فیبر دار را مصرف کنند و نیز در صورت شدت پیدا کردن اسهال باید سریع به نزد پزشک مراجعه کرده تا مورد درمان واقع بشوند.

 مدنی تصریح کرد: عوامل ایجاد کننده اسهال به ترتیب شیوع آن ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، عدم تحمل مواد غذایی و آلرژی است.

این متخصص اطفال خاطر نشان کرد: اسهال ویروسی در فصل بهار و تابستان شایع تر بوده و در زمستان کمتر ایجاد می شود.

 وی افزود: مسافرت و جابجایی افراد از یک شهر به شهر دیگر در ایجاد اسهال می تواند تاثیر گذار باشد.

وی به عموم افراد توصیه کرد: باید افراد از مصرف خودسرانه داروها به طور جدی خودداری کرده و به توصیه های افرادی که متخصص و اطلاع لازم و کافی در رابطه با درمان بیماری ندارند توجه و عمل نکرد و در صورت ایجاد اسهال باید به توصیه های پزشک توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha