سلامت نیوز: یک متخصص عفونی با تاكید بر ضرورت استفاده دانش‌آموزان از وسایل و لوازم شخصی و رعایت بهداشتی فردی نظیر صابون، لیوان شخصی در مدارس و شستن دست پس از اجابت مزاج و پیش از صرف غذا، اظهار داشت: هپاتیت A یکی از بیماری‌های عفونی است كه از طریق عدم رعایت این موارد و آب و غذای آلوده منتقل می‌شود.

دکتر زهرا احمدی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه علائم هپاتیت A در مراحل پیشرفته تب و زردی است، گفت: این ویروس از طریق دست‌های آلوده، خوردن آب و مواد غذایی آلوده و یا استفاده از لیوان و قاشق مشترک منتقل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هپاتیت A عوارض هپاتیت B و C را ندارد، افزود: در وضعیت عادی ویروس هپاتیت A به طور خود به خود دفع می‌شود و در موارد جزئی خطرساز خواهد بود.

وی اظهار داشت: چنانچه دانش آموزی به هپاتیت A مبتلا شود برای كاهش احتمال انتقال بیماری به همكلاسی‌ها باید دانش آموز به مدت 2 تا 3 هفته از رفتن به مدرسه خودداری كند.

از وسایل شخصی یکدیگر استفاده نکنید.

دکتر احمدی نژاد عفونت‌های گوارشی را از دیگر بیماری‌های شایع در مدارس عنوان و این نوع عفونت را به دو گروه میکروبی و ویروسی تقسیم کرد و در توضیح دسته اول گفت: راه انتقال بیماری از طریق خوردن آب، غذا، سبزیجات و سالاد آلوده به مدفوع انسان ایجاد می‌شود.

این متخصص عفونی با بیان این مطلب که اسهال و استفراغ از علائم شایع این بیماری محسوب می‌شود، گفت: اگر شدت بی اختیاری کودک زیاد نباشد منعی برای مراجعه به مدرسه وجود ندارد.

وی با اشاره به این که آنتی بیوتیک در درمان عفونت‌های گوارشی میکروبی هیچ نقشی ندارد، گفت: به منظور کاهش اسهال کودک از داروهای تجویز شده و در رفع حالت تهوع نیز از ترکیبات ضد تهوع مانند متوکلوپرامید می‌توان استفاده کرد.

دکتر احمدی نژاد توصیه کرد: برای جبران آب و املاح و الکترولیت‌های از دست رفته بدن بعد از هر بار اجابت مزاج کودک مقداری پودر ors استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آنتی بیوتیک فقط زمانی تجویز می شود که اسهال خونی باشد، افزود: بیماری زمینه‌ای خاص مانند کودکان شیمی درمانی، بیماری نفخ معده‌ای مادرزادی و کودکانی که کورتون مصرف می‌کنند استفاده از آنتی بیوتیک مانعی ندارد.

دکتر احمدی نژاد توصیه کرد: برای پیشگیری از عفونت‌های گوارشی رعایت بهداشتی فردی نظیر صابون، لیوان، قاشق و حوله شخصی در مدارس و شستن دست قبل از صرف غذا و بعد از اجابت ضروری است.

درمان سرماخوردگی‌ با آنتی بیوتیک یک باور نادرست است

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه سرما خوردگی از بیماری‌های شایع در فصل زمستان است، گفت: راه معمول انتشار این بیماری از دستگاه تنفسی فوقانی است و از طریق دستهای کودک نیز منتقل می‌شود.

این متخصص عفونی با بیان این مطلب که سرماخوردگی بعد از یک هفته بهبود پیدا می‌کند، افزود: توصیه می‌شود والدین به مدت 2تا 3 روز از کودکان خود در منزل مراقبت کنند و برای جلوگیری از سرایت به دیگر دانش آموزان اجازه رفتن به مدرسه را به کودک خود ندهند. مزیت این کار این است که عفونت به دیگران منتقل نمی‌شود و فرد سریع‌تر بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران آبریزش بینی و سرفه را از علائم عمده سرماخوردگی دانست و اظهار داشت: آنتی بیوتیک‌ها هیچ اثری در درمان سرماخوردگی ندارند و باید براساس علائم آن درمان شود. چنانچه بیمار آبریزش بینی و عطسه دارد باید از داروهای ضد التهاب غیرکورتون دار مانند استامینوفن و برای کاهش عطسه و آبریزش بینی چند روز اول مصرف آنتی هیستامین به منظور کاهش ترشحات مفید است.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه استفاده از دستمال به هنگام عطسه و سرفه بهترین راه جلوگیری از سرایت به دیگر دانش آموزان است و والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که در داخل دستمال کاغذی سرفه یا عطسه کنند و بعد دستمال کاغذی مصرف شده را فورا دور بیندازند.

این متخصص عفونی پیشگیری و رعایت بهداشت فردی را کم هزینه ترین روش برای کنترل و کاهش عفونت در مدارس دانست و تصریح کرد: مدارس باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به دانش آموزان ارائه و در عمل نیز اصول بهداشتی مانند شستشوی صحیح دست‌ها را به آنها آموزش بدهند.

گالن‌های مایع دستشویی عامل تجمع میکروب!

دکتر احمدی نژاد در پایان با انتقاد از ضعف سیستم بهداشتی مدارس بیان کرد: گالن‌های ویژه مایعات دستشویی در بیشتر موارد به موقع تعویض و یا شسته نمی‌شوند و باعث تجمع میکروب و ایجاد آلودگی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha