سلامت نیوز: ریسک فاکتورهایی که منجر به پوکی استخوان، دیابت و بیماری های قلبی می شد یکسان است و جلوگیری از یکی مهار دیگری راه به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دکتر کوروش اعتماد رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت با بیان این مطلب در مراسم روز جهانی پوکی استخوان گفت:  ما در حال طراحی برنامه های پیشگیری سطوح 2،1 و 3 از بیماری پوکی استخوان در جامعه هستیم و این مداخلات و برنامه ها باید در قالب یک زندگی سالم و تغییر رفتار افراد صورت گیرد.

وی تحرک نداشتن، مصرف سیگار و الکل و تغذیه نامناسب را مهم ترین عوامل بروز عارضه پوکی استخوان در افراد دانست و گفت: درست است که این بیماری، بیماری سالخوردگان نام گرفته است اما عوامل ذکر شده هر کدام باعث شیوع این بیماری در سنین کمتر از سالخوردگی نیز می شود و باید مراقب بود.

دکتر اعتماد در ادامه اظهار داشت: با توجه به ناشناخته بودن این بیماری در افراد و خاموش بودن بیماری پوکی استخوان، گستردگی دسترسی به خدمات درمانی در جامعه کم است و از سوی دیگر فراوانی بالای عوامل خطر پوکی استخوان ما را بر آن می دارد که بیش از هر اقدامی اصلاح شیوه زندگی و تغییر رفتارهای غذایی و مصرف مواد لبنی و شیر را مورد توجه قرار داده و فرهنگساری کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر گفت: گاهی عنوان می شود برای بیماران پوکی استخوان نیز مانند بیماران قلبی که از سن 40 سال به بالا آسپرین تجویز می شود، مکمل های دارویی تجویز شود، ولی ما باید طوری عمل کنیم که اصلا به این مرحله نرسیم و پوکی استخوان را از همان دوران کودکی پیشگیری کنیم.

وی با اعلام اینکه بر اساس مطالعات مستندات کافی برای بدست آوردن بار این بیماری بدست آمده و مداخلات سال آینده ما باید پیشگیری و اقدام زودرس باشد، افزود: باید به مرحله ای برسیم که مداخلات درمانی و پیشگیری از این بیماری وارد برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت شود.

وی در خاتمه سخنانش سراهای سالمندان تحت نظر سازمان بهزیستی را مراکز خوبی برای انجام مداخلات بازتوانی و نوتوانی برای مهار پوکی استخوان اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha