سلامت نیوز: سلامت توجه به معاینات ادواری دندان ها بسیار ضروری است و در برخی افراد ممکن است سیر پوسیدگی دندان ها و پیشرفت آن خاموش و بدون درد باشد.
 
دکتر عبدالحمید ظفرمند متخصص اورتودنسی و متخصص دندانپزشکی کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌ براساس تجربه کارشناسان بهداشت دهان، به طور اصولی هر فرد حداقل شش ماه یک بار یا به عبارتی سالی دوبار برای معاینات دندان ها باید به دندانپزشک مراجعه کند که البته این دفعات ممکن است تغییر کند و بیشتر شود که بستگی به وضعیت سلامتی دندان های فرد دارد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه فرد مستعد به پوسیدگی و خرابی دندان باشد به منظور پیشگیری لازم است بیش از سالی دوبار با توصیه دندانپزشک معاینات ادواری انجام شود.

ظفرمند در ادامه بیان کرد: این تصور غلط متاسفانه در ذهن افراد وجود دارد که در صورت بوجود نیامدن درد دندان، پوسیدگی در دندان ها وجود ندارد اما باید توجه داشت در بعضی افراد ممکن است سیر پوسیدگی و پیشرفت آن خاموش و بدون درد باشد و علاوه بر این در بسیاری از مواقع پوسیدگی دندانی در بین دندان ها و محل تماس دو دندان اتفاق می افتد پس برای مدت های طولانی قابل رویت و لمس با زبان بیمار نیست و این نکته بخصوص در مورد پوسیدگی های دندانی کودک حساسیت خاصی دارد.

* توجه به سلامتی دندان های شیری بسیار ضروری است

ظفرمند در ادامه بیان کرد: دندان های شیری کودکان علاوه بر اهمیتی که در دهان دارند یک ویژگی و برتری دیگری بر دندان های دایمی دارند و آن وابستگی سلامتی دندان های دایمی به دندان های شیری است. بنابراین یا به عبارت دیگر به هر تربیت اگر دندان شیری دچار مشکل (پوسیدگی کم عمیق) شود نه تنها سلامتی دندان های شیری به مخاطره می افتد بلکه تاثیرات متعددی بر دندان های دائمی زیر آن دارد.

وی گفت: این تأثیرات ممکن است به صورت نقص در ساختار مینا و تاج دندان، تغییر در مسیر رویش دندان، اختلال در شکل گیری قسمت فعال دندان و موارد دیگر باشد.

ظفرمند خاطرنشان کرد: مبنای بررسی سلامت دندان ها، معاینه کلینکی پوسیدگی مشهود نباشد یا مشکوک به پوسیدگی باشد در آن صورت گام دوم برای کمک به تشخیص کلینیکی بررسی ارزیابی رادیوگرافی دندانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha