سلامت نیوز: یک متخصص اورولوژی گفت: 80 درصد سنگ‌های ادراری تا 48 ساعت بعد از شروع علائم، خود به خود دفع می‌شوند و تنها 20 درصد آنها به دخالت جراحی نیاز دارند.

دكتر داراب مهربان در گفت وگو با سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با بیان اینكه شایع‌ترین نوع سنگ كلیه، سنگ‌های کلسیمی هستند، اظهار داشت: كلسیم مازاد بدن كه مورد استفاده استخوان نیست از طریق كلیه‌ها دفع می‌شود اما درافرادی كه كلیه آنها سنگ‌ساز است کلسیم اضافی با مواد زاید بدن تركیب شده و باعث ایجاد سنگ می‌شود.

وی افزود: حرارت محیط كار و خشكی هوا، بیماری و اختلال عصبی در مثانه، وجود سوند دایم در مثانه، عفونت‌های مزمن ادراری و داروها از جمله عوامل موثر در سنگ سازی كلیه‌ها هستند.

دكتر مهربان با اشاره به اینكه علایم بیماری به مكان قرار گرفتن سنگ بستگی دارد، گفت: در مواردی كه سنگ باعث انسداد مجاری شود بیمار از درد شكایت دارد که بصورت فرو رفتن خنجر در پهلو تشبیه می‌كند اما اگر سنگ به داخل مثانه رانده شود موجب سوزش شدید در مثانه می‌شود و اگر سنگ به داخل مجرا راه یابد بیمار در هنگام تخلیه مثانه بسته بودن مسیر را احساس كرده و ادرار با فشار كم و بریده بریده دفع خواهد شد.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: در صورت انسداد کامل مجرا از شدت درد، کار بیمار به اورژانس کشیده می‌شود اما در صورتی که سنگ‌ها در مسیر حساس قرار نداشته باشند ایجاد درد نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران یاد آور شد: سنگ‌های كوچك تر از 3 میلی‌متر، معمولا بدون مسدود كردن مسیر ادرار و بدون هیچ علامت دفع می‌شوند. همچنین بسیاری از سنگ‌های تا 5 میلی متر نیز خود به خود دفع می‌شوند اما به علت انسداد مسیر به هنگام دفع موجب بروز دردهای قولنجی شدید كلیوی در فرد می‌شوند.

وی با اشاره به اینكه 80 درصد سنگ‌های ادراری خود بخود و بدون درمان، ظرف 48 ساعت بعد از شروع علایم دفع می‌شوند، گفت: تنها 30 درصد سنگهای کلیوی كه با روش معمول قابل درمان نیستند به دخالت جراحی نیاز دارند.

این متخصص اورولوژی خاطرنشان كرد: سنگ شكن باعث از بین رفتن سنگ‌های ادراری نمی شود بلكه آن را به قطعات ریزتری تقسیم می‌كند كه این قطعات به تدریج در مسیر ادرار شسته و دفع می‌شوند ولی دفع آن 12 هفته بطول می‌انجامد و آشامیدن مایعات زیاد به تسریع دفع كمك می‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به باورهای غلطی كه در خصوص دفع سنگ بین مردم رایج شده است، گفت: طناب زدن و تمرینات سخت بدنی هیچ كمكی به دفع سنگ نمی‌كند.

دكتر مهربان گفت: فعالیت نسبی تا حدی به جابجایی سنگ در دستگاه ادراری كمك می‌كند اما بالا و پایین پریدن و طناب زدن در كسانی كه به ورزش عادت ندارند، منجر به ایجاد آسیب‌های جدی همچون فتق دیسك بین مهره‌ای شده و شرایط را برای بیمار سخت‌تر خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha