سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان گفت: 90 درصد کودکان سنین دبستان در تهران دچار کمبود ویتامین D هستند که این مشکل با مواد غذایی معمولی قابل جبران نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ همایش روز جهانی پوکی استخوان امروز در فرهنگسرای شفق با حضور مسئولان وزارت بهداشت و مرکز تحقیقاتی استئوپروز برگزار شد.

در این همایش، عباسعلی کشتکار، رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان با اشاره به شعار جهانی امسال در خصوص پوکی استخوان با عنوان استخوان‌های خود را دوست بداریم، گفت:‌ مرکز تحقیقات پوکی استخوان از زمان تشکیل تا کنون، سالانه یک یا دو برنامه بین‌المللی برگزار کرده است؛ این مرکز در چند سال آینده گزارشی از وضعیت پوکی استخوان در کشور را ارائه می کند.

وی تصریح کرد:‌ طبق مطالعات انجام شده در این مرکز، 2 میلیون و 200 هزار نفر از افراد بالای 50 سال در کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند همچنین سالانه 51 هزار مورد فرد مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور گزارش می‌شود؛ حدود 90 درصد کودکان سنین دبستان ساکن تهران  نیز دچار کمبود ویتامین D هستند که این کمبود با مواد غذایی معمولی قابل جبران نیست.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان گفت: در صورتی که برای پیشگیری از پوکی استخوان برنامه منسجمی ارائه نکنیم، پیش بینی ما حاکی از آن است که تا سال 2025 این رقم به 2برابر افزایش پیدا می‌کند.

کشتکار تأکید کرد: در گروه سنی بالای 50 سال 22 درصد زنان و 11 درصد مردان دچار شکستگی گردنه لگنی می‌شوند.

محمد پژوهی، رئیس شبکه تحقیقات کشوری پوکی استخوان نیز با اشاره به نقش اکثر رشته‌های پزشکی در همکاری برای مبارزه با بیماری پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان بیماری خاموش لقب گرفته چرا که تا زمانی که علامتی در بدن از خود صادر نکند، فرد متوجه نمی‌شود که به این بیماری مبتلا شده است.

رئیس شبکه تحقیقات کشوری پوکی استخوان افزود:‌ یکی از مهمترین علائم ابتلا به پوکی استخوان، شکستگی‌های گردنه لگنی است.

در ادامه این همایش، سیدمحمود طباطبایی رئیس انجمن پوکی استخوان ایران نیز با اشاره به افزایش طول عمر و عوارض ناشی از این موضوع گفت: با توجه به افزایش سن امید به زندگی و بالا رفتن سطح بهداشت در جوامع پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که سالمندان را تهدید می‌کند البته با ورزش و تغذیه مناسب در جوانی می‌توان از پوکی استخوان در سنین کهنسالی جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: درمان نکردن پوکی استخوان شانس ابتلای افراد به انواع شکستگی‌های استخوانی را زیاد می‌کند؛ ما باید در سبد غذایی خود از نوشیدنی‌های خانواده لبنیات بیشتر استفاده کنیم همچنین کاهش استفاده از نوشابه می‌تواند تغییر مهمی در عادت غذایی خانواده‌ها ایجاد کند؛ همه این عوامل می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha