سلامت نیوز :مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، شیوع پوكی استخوان در زنان بالای 50 سال را حدود 40 تا 70درصد دانست. دكتر سید منصور رایگانی در افتتاحیه سمپوزیوم تازه‌های پوكی استخوان در بیمارستان شهید مدرس تهران گفت: پوكی استخوان شایعترین بیماری متابولیكی استخوانی است كه در تمام دنیا شیوع دارد و در جمعیت بالای 50 سال در زنان و مردان با نسبتهای متفاوتی دیده می‌شود.

نایب رئیس انجمن طب فیزیكی توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران افزود: شیوع پوكی استخوان در زنان در جمعیت بالای 50 سال از حدود 40 تا 70 درصد در نقاط مختلف دنیا گزارش شده است. البته در مردان درصد شیوع پوكی استخوان كمتر است اما از سنین 75 سالگی به بالا درصد شیوع خیلی بیشتر شده و تقریبا در زنان و مردان هم با یگدیگر مساوی است. وی تصریح كرد: مهم‌ترین نگرانی كه از پوكی استخوان وجود دارد عوارض پوكی استخوان است كه در شكستگی نمود پیدا می‌كند. در افراد مسن می‌تواند علاوه بر ایجاد درد و ضایعات ساختاری در ستون فقرات باعث ایجاد ضایعات نخاعی و ضایعات ریشه‌های كمری هم شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه مهم‌ترین راه برخورد با پوكی استخوان پیشگیری از بروز آن است، خاطرنشان كرد: یكی از مهم‌ترین دوره‌هایی كه باید از این بیماری پیشگیری كرد دوران كودكی، نوجوانی و آغاز دوران بزرگسالی است كه عمدتا با روش‌های تغذیه‌ای و ورزشهای مناسب و رسیدن نور آفتاب مناسب به استخوان تامین می‌شود و در نهایت استخوان‌ها را قوی نگه داشته و تراكم مناسب استخوانها را ایجاد می‌كند. البته روشهای مناسب ورزشی باید همراه با حركت و ایجاد استرس و فشار روی استخوان مانند دویدن و وزنه‌های ملایم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha