شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 35384
سلامت نیوز :۲۸ مهر ماه برابر با ۲۰ اکتبر، به منظور بالا بردن آگاهی مردم جهان نسبت به بیماری پوکی استخوان، روز جهانی پوکی استخوان نامیده شده. به همین منظور بنیاد بین‌المللی غیر انتفاعی پوکی استخوان که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد سعی در آگاه کردن و درمان افراد مبتلا دارد و دغدغه اصلی‌اش کاهش شمار مبتلایان به این بیماری است.

 بر اساس تعریف سازمان جهانی (WHO)، پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان‌ها بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد.

این بیماری در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است، زیرا در این دوران استروژن بدن بسیار کم می‌شود. همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و مصرف بیش از اندازه کافئین و استعمال دخانیات باعث پوکی استخوان می‌شود. در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌های استخوانی می‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌گردد.

همچنین با بالا رفتن سن، تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز می‌کند. برخی از بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید ٬ بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی دارو‌ها مثل کورتن و لووتیروکسین ٬فورزماید، هپارین٬ فنیتوئین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان می‌گردند. عوامل دیگری نیز مثل کم تحرکی یا کمبود وزن بیش از ۱۰ درصد نسبت به وزن دوران جوانی یا بی‌ام‌آی (شاخص نسبت وزن به قد) کمتر از ۱۹ ٬عوامل وراثتی و اعتیاد به الکل باعث پوکی استخوان می‌شوند.

تخمین زده می‌شود حدود ۲۰۰ میلیون زن در جهان مبتلا به پوکی استخوان هستند. (حدود یک دهم این زنان ۶۰ ساله هستند، یک پنجم ۷۰ ساله و دو پنجم ۸۰ ساله و دو سوم آن‌ها ۹۰ ساله هستند)
همچنین ۳۰ درصد مردان جهان در اثر شکستگی استخوان جانشان را از دست می‌دهند. تعداد مرگ و میر مردان به دلیل شکستگی ناشی از پوکی استخوان بیش از زنان است. شایع‌ترین شکستگی در ناحیه لگن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha