سلامت نیوز :هزینه سنگین دندان پزشکی در کشور و حمایت نکردن بیمه‌ها از خدماتی که در این حوزه ارائه می شود، دست به دست هم داده تا شاهد ناله های افرادی باشیم که از دندان درد به خود می پیچند ولی پولی بابت راحت شدن از دندان های خراب ندارند.
به گزارش مهر، موضوع سلامت دندان به عنوان یکی از اولویت های اصلی و مهم برنامه های سازمان جهانی بهداشت تلقی می شود و همواره در برنامه های مناسبتی و سالانه ای که در حوزه بهداشت و درمان برگزار می کند، اهمیت سلامت دندان ها مورد توجه قرار دارد. زیرا بررسی ها و مطالعات علمی و پزشکی نشان داده است که ارتباط مستقیمی میان خرابی دندان ها و بروز انواع بیماری های جسمانی خطرناک وجود دارد.

 زیرا منشاء هر بیماری عفونت است و عفونت های دندانی از جمله خطرناک ترین عفونت هایی هستند که وارد بدن شده و می تواند فرد را زمین گیر کند.وضعیت نامناسب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه دندان پزشکی باعث شده که صدای گلایه وزیر بهداشت هم بلند شود و از بیمه ها بخواهد که هرچقدر که می توانند نسبت به پوشش بیمه ای برخی از این خدمات اقدام کنند.

زیرا بررسی ها و آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که دندان های ایرانی ها اوضاع چندان مناسبی ندارد. به طوری که هر دانش آموز کلاس اولی 6 دندان پوسیده دارد.

دکتر محمد حسن خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به وجود 3هزار کلینیک دندان پزشکی در مراکز بهداشتی کشور، می گوید: در حال حاضر تنها 10 درصد از جمعیت هدف تحت پوشش برنامه های پیشگیرانه قرار دارند.

وی از مراجعه منظم به دندان پزشک به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشگیری از پوسیدگی دندان نام می برد و می افزاید: لازم است کودکان از 6 ماهگی تا 3 سالگی هر 6 ماه یک بار و از 3 تا 8 سالگی هر سال یک بار مورد معاینات دهان و دندان قرار گیرند تا از بیماری های شایع و پوسیدگی دندان در این سن جلوگیری شود.خوشنویسان با اشاره به این که هزینه های ناشی از درمان مشکلات پوسیدگی دندان بسیار زیاد و از عهده بسیاری از خانواده ها خارج است، خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه های پیشگیرانه، مراجعه منظم به دندان پزشک و ترمیم دندان ها در همان مراحل ابتدایی پوسیدگی می توان از بروز پوسیدگی های وسیع و صرف هزینه های گزاف ناشی از آن جلوگیری کرد.

در حالی که تنها 10 درصد از جمعیت هدف در کشور تحت پوشش برنامه های پیشگیری از خرابی دندان ها قرار دارند.

وزیر بهداشت از نبود حمایت های بیمه ای در خصوص خدمات دندان پزشکی گلایه می کند و می گوید: خدمات دندان پزشکی در کشور نزدیک به صفر است.دکتر وحیددستجردی با اشاره به هزینه سرسام آور و گران قیمت خدمات دندان پزشکی در کشور، معتقد است که بسیاری از بیماری ها نشات گرفته از نبودن دندان و عفونت های دندانی است.

وزیر بهداشت این قول را می دهد که اگر خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد، از دندان پزشکان در تیم پزشک خانواده استفاده شود.دکتر امیر رضا عزمی، عضو انجمن دندان پزشکی معتقد است که گرانی مواد و تجهیزات دندان پزشکی در کشور سبب شده بسیاری از مراکز دولتی و خیریه که این خدمات را ارائه می دهند از مواد و تجهیزات غیر استاندارد دندان پزشکی استفاده کنند.

از سال گذشته تاکنون قیمت مواد دندان پزشکی از قبیل آمالگام (ماده ای که برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد) و کامپوزیت (مواد سفید) دو برابر افزایش یافته است. این در حالی است که وزارت بهداشت به دندان پزشکان اجازه افزایش تعرفه را نداده و این امر دندان پزشکان را به سمت استفاده از مواد ارزان قیمت و بی کیفیت سوق می دهد.عزمی با ابراز تاسف از باز بودن مجاری قاچاق کالاهای دندان پزشکی از مرزهای غربی و شرقی کشور، می گوید: طی چند سال اخیر، ورود کالاهای بی کیفیت چینی به کشور، سبب شده وارد کنندگان رسمی کالاها و تجهیزات پزشکی که تمایل دارند، اجناس مرغوب را از مجاری قانونی وارد کشور کنند، به دلیل نوسانات قیمت ارز، حمایت نکردن دولت و سیستم بانکی کشور قادر به رقابت نباشند.

مطالعات نشان می دهد در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه خدمات سلامت را دولت با کمک صندوق های بیمه تامین می‌کند.دکتر علی یزدانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران با اشاره به رشد 30 درصدی هزینه مواد مصرفی دندان پزشکی درکشور، می گوید: تورم موجود باعث شده میزان مراجعات بیماران به مطب های دندان پزشکی نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد کاهش یابد.

وی معتقد است که در حال حاضر درآمد و مخارج دندان پزشکان با هم همخوانی ندارد و رشد 10 درصدی تعرفه‌های دندان پزشکی در سال 90 جوابگوی رشد هزینه‌هایی همچون افزایش 15 تا 35 درصدی مالیات جامعه پزشکی و گرانی مواد و خدمات دندان پزشکی نیست و با این رشد تعرفه‌ها، ارائه خدمات برای بسیاری از دندان پزشکان مقرون به صرفه نخواهد بود. یزدانی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات دندان پزشکی می گوید: در هیچ جای دنیا بیمه‌ای وجود ندارد که تمامی خدمات دندان پزشکی را تحت پوشش قرار دهد چرا که تامین هزینه‌های درمانی دندان پزشکی برای کل جامعه خارج از توان بیمه‌ها است. برخی اقدامات پیشگیرانه مانند جرم گیری و یا پر کردن دندان ها می‌تواند تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما پوشش کامل خدمات دندان پزشکی برای هیچ بیمه‌ای اقتصادی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha