سلامت نیوز: عوامل زیادی منجر به استرس و فشار تنیدگی می‌شود. هر نوع تغییر در زندگی چه مثبت و منفی می تواند منجر به استرس شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،چه دلایلی باعث به وجود آمدن استرس و ترس از آینده می‌شود؛ چرا افراد به جای انجام امور روزمره، ترس و نگرانی از آینده و گذشته خود داشته و در زندگی با استرس روبرو هستند؟

دکتر حسن میرزا حسینی استادیار دانشگاه آزاد روانشناسی قم در گفت‌و‌گو با برنا گفت:عوامل زیادی منجر به استرس و فشار تنیدگی می‌شود. هر نوع تغییر در زندگی چه مثبت و منفی می تواند منجر به استرس شود. رویدادهای مثبتی مثل ازدواج و بچه دار شدن یا طلاق و از دست دادن عزیزی می‌تواند استرس زا باشد.

در واکنش به استرس افراد 2 دسته اند؛ بعضی هیجان مدار و عاطفی، بعضی هم راه‌های درستی مثل حمایت اجتماعی را برمی‌گزیند و با دوستان خود درد ودل و طلب کمک (از جنبه احساسی و عاطفی) می‌کنند. گاه افراد به راه‌های غیر سالم و مخرب مانند مواد مخدر هم می‌روند.

افراد مشکل مدار یا مساله مدار سعی می‌کنند مشکل خود را حل و به صورت شناختی برطرف کند. البته مساله مدار بودن به تنهایی راه گشا نیست و باید در کنار آن از حمایت‌های اجتماعی استفاده کرد.

معمولا هنگام استرس به دلیل اینکه فکر فرد مشغول است،در تشخیص مشکل هم دچار اشکال شده و به تنهایی برای خود فرد، عوامل استرس زا قابل شناسایی نیست.

میرزا حسینی یکی از دلایل نگرانی و استرس‌های جوانان را عدم ثبات اقتصادی مثل متغییر بودن نرخ طلا، و زمین و عدم تامین آتیه افراد می‌داند.

این روانشناس در ارتباط با راهکارهایی که منجر به استرس افراد می‌شود توضیح داد: درد و دل کردن با دیگران و تخلیه احساسی و مراجعه به مشاور باعث می‌شود جنبه‌های مشکل برای فرد روشن شده و راه حل مناسبی برای حل مساله خود انتخاب کند.

میرزا حسینی در انتها راه‌های مبارزه با استرس را چنین برشمرد:

1-زندگی و حتی خود را زیاد جدی نگرفتن- گاهی لازم است در موقعیت‌های استرس زا رو به شوخی آورده و زندگی را یک شوخی دانست.

2- ایمان و مذهب -کسانی که اعتقادات مذهبی قوی دارند خیلی راحت‌تر با عوامل استرس زا کنار می‌آیند.

3- در حال زندگی کردن و توجه کمتر به گذشته و آینده میزان استرس را کاهش می‌دهد.

4-کسانی که در زندگی،معنا و هدف دارند؛ کمتر دچار استرس می‌شوند.

5-در نهایت به این افراد تکلیفی داده می‌شود تا بر روی کاغذ، دلایلی که باعث استرس می‌شوند را بنویسند و با مشخص شدن آنها در جهت رفع‌شان گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha