سلامت نیوز: عضو هیات علمی و دانشیاردانشگاه بقیه الله با بیان اینكه تمام بیماری ها كلوركترال قابل پیشگیری و درمان هستند، تصریح كرد سرطان های روده هر چقدر زودتر رسیدگی شوند درمان پذیرتر خواهند بود.

سید محسن تولیت كاشانی روز جمعه به ایرنا اظهار داشت: اگر به موقع به پزشك مراجعه شود ؛ حتی می توان گفت كه درمان این گونه بیماریها صد درصد است ازاین رو بیمار یابی باید در دستور كار باشد تا افراد با ریسك بالا شناسایی و در صورت نیاز مورد درمان قرار گیرند.

این جراح كولوركتال ( روده) گفت: سن جهانی ابتلا به سرطان روده بالای 50 سال است اما متاسفانه این سن در كشور ما كاهش یافته است .در چند سال اخیر به خصوص با تغییر نحوه زندگی مردم ‘ صنعتی شدن جوامع و نوع تغذیه شاهد شیوع بیماری های كلونی چه خوش خیم و چه بد خیم آن در جوامع مختلف هستیم.

وی اظهارداشت: كاهش سن ابتلا در كشور ما می تواند دو دلیل داشته باشد یكی اینكه جمعیت افزایش یافته و به همان نسبت جمعیت جوان ما بیشتر شده یا اینكه واقعا اتفاقی رخ داده كه باعث كاهش سن ابتلا در كشور شده است.

این جراح كولوركتال ( روده) گفت: به طور كلی سرطان های كولون مخصوص سنین بالا است و اكنون كه شاهد كاهش سن ابتلا در كشور هستیم نیاز به بررسی های خاص در جنبه های مختلف از جمله نوع تغذیه ‘ نحوه زندگی ‘ نوع مواد غذایی ‘ استرس و حتی ژنتیك دارد.

عضو هیات علمی و دانشیاردانشگاه بقیه الله تصریح كرد: سرطان روده بزرگ جدای از سرطان های معده و غیره است اگرخوب با آن برخورد شود حتی در مواردی كه پیشرفته هم باشند ‘ قابل درمان هستند به خصوص با روش های درمانی جدید كه امروزه در دنیا و كشور ما وجود دارد كنترل و درمان این بیماری كاملا امكان پذیر شده است.

وی درباره شیوع این بیماری ها در كشور گفت: بررسی كه در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده نشان می دهد شیوع آن در كشور ما نسبت كشورهای دیگر زیاد متفاوت نیست اما از آنجا كه ما از نظر بحث آماری ضعیف هستیم نیاز به غربالگری داریم كه در این زمینه همكاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی را می طلبد.

تولیت كاشانی در پایان با بیان اینكه بیماری های مقعد و دستگاه گوارش در دنیا رو به افزایش است تاكید كرد: این مساله توجه خاصی را می طلبد و باید تمام بیماری های روده ای مانند فیستول ‘ آبسه ‘ همروئید ‘ فیشل یا شقاق ، بیماری های التهابی روده ازجمله كولیت ‘ كروم و غیره با دقت و بدون سهل انگاری مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha