سلامت نیوز :رئیس سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) گفت: هزینه های مربوط به دندانپزشکی در رتبه سوم هزینه های درمانی قرار دارد.
 دکتر حمید رضا پاکشیر در جریان برپایی این کنگره با انتقاد از بی توجهی به امر سلامت دهان و دندان در نظام بهداشتی کشور گفت:  دندانپزشکی بعد از خدمات بستری و دارویی، بیشترین هزینه های مربوط به درمان را به خود اختصاص می دهد.
 وی ادامه داد: 15 درصد از کل هزینه های سلامت در کشور صرف هزینه های درمانی دندانپزشکی می شود.  
دکتر پاکشیر افزود:  بیش از 90 درصد هزینه های درمانی دندانپزشکی از جیب مردم خرج می شود و دولت و بیمه ها در این زمینه هیچ اقدامی را انجام نمی دهند و تنها کمتر از دو درصد هزینه های دندانپزشکی از سوی بیمه ها پرداخت می شود.
 وی با انتقاد از بی توجهی متولیان امر سلامت به مساله سلامت دهان و دندان اظهار داشت: متولیان سلامت کشور با مسایل دهان و دندان آشنایی ندارند و در چنین فضایی نمی توان انتظار بهبود شاخص های دندان را داشت.
 رییس سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران گفت: با توجه به اینکه منشا بسیاری از بیماری های قلبی- عروقی، تنفسی، دیابت، زایمان های زودرس، مسایل روانی و... رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، ضرورت تغییر در نظام آموزشی و تربیت دندانپزشک در کشور احساس می شود. به عبارتی می بایست، افراد ابتدا پزشک شده و دندانپزشکی را به عنوان یک رشته تخصصی در مقاطع بعدی دنبال کنند.
در این مراسم دکتر اکبر فاضل دبیر شورای تخصصی آموزش دندانپزشکی کشور گفت: با وجود افزایش تعداد دندانپزشکان و نیز افزایش تعداد دانشکده های دندانپزشکی در کشور  شاخص DMF ( شاخص سلامت دندان در کشور) طی 15 سال اخیر از افزایش محسوسی                برخوردار نبوده است.
وی ادامه داد: بی توجهی به امر سلامت دهان و دندان سبب شده که شاخص DMF که شامل تعداد دندان های کشیده شده، پرکرده و دارای پوسیدگی است از 98/1 به 8/1 برسد. این درحالیست که در بسیاری از کشور ها که سلامت دهان و دندان را در اولویت برنامه های سلامت خود قرار داده اند، این شاخص به صفر رسیده است.
دکتر فاضل از سرمایه گذاری نکردن دولت، بی توجهی به بحث پیشگیری در نظام سلامت، درمان محور بودن بیمه ها به جای سلامت محور بودن و بی توجهی دندانپزشکان به امر آموزش های بهداشتی به عنوان عوامل موثر برای کاهش نیافتن شاخص DMF نام برد.
لازم به ذکر است، همزمان با برپایی سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران، نمایشگاه بزرگ مواد و تجهیزات دندانپزشکی نیز                  گشایش یافت. در این نمایشگاه برای نخستین بار از ژل حاوی پروتئین کلاژنی و پروتئین رشدی که برای نخستین بار در ایران و منطقه به تولید رسیده است، رونمایی شد.
    این کنگره روز جمعه 29 مهرماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha