سلامت نیوز: روزی بود که بیماری های رایج کشور بیماری های واگیر بود ولی امروز نمونه های این بیماری را برای آموزش به دانشجویان هم کم داریم.

به گزارش سلامت نیوز دکتر سیدمحمود طباطبایی رییس انجمن پوکی استخوان با بیان این مطلب گفت: روزگاری که ما دانشجوی پزشکی بودیم بیماری هایی نظیر کچلی، وبا، آبله، حسبه، سرخک، کزاز و ... سایر بیماری های واگیر مشکل عمده بهداشت و درمان کشور بود. ولی با پیشرفت شهرنشینی مشکل امروز، بیماری های غیرواگیر نظیر چاقی، قلب و عروق، فشار خون و پوکی استخوان است و ما نمونه های بیماری های واگیر برای آموزش به دانشجویان هم به نداریم.

وی افزود: اختلالات تغذیه ای که یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری پوکی استخوان است یکی از معضلات اخیر بشر بوده و در صورت عدم رسیدگی، به گسترش این بیماری ها دامن خواهند زد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سن امید به زندگی نویدبخش است اما به همان نسبت بیماری های پیرسالی هم باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از این بیماری ها پوکی استخوان است، بیماری خاموشی که مثل سفید شدن موهای سر و صورت و کاهش بینایی چشم ها در افراد، به تدریج اتفاق می افتد و کسی متوجه بروز علایم ناگهانی آن نیست.

دکتر طباطبایی در ادامه گفت: برخی از علائم بیماری پوکی استخوان اجتناب ناپذیر و برخی عوامل اجتناب پذیر است و در مداخلات و برنامه ها باید هر دوی این عوامل را مورد توجه قرار داد.

وی با شاره به اینکه برخی کارهای بنیادی در خصوص رسیدگی به بیماری پوکی استخوان در کشور آغاز شده است، افزود: انجمن پوکی استخوان از سال 81 به طور رسمی آغاز به کار کرد و برنامه های زیادی نیز در زمینه فرهنگسازی برای این بیماری انجام داده است و هم اکنون تخصصی نیست که در این انجمن وجود نداشته باشد و این انجمن با سایر انجمن ها نیز به طور دائم در ارتباط و تعامل برنامه ریزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha