سلامت نیوز: دبیر انجمن تولیدكنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، با بیان این مطلب كه سهم استفاده از داروهای گیاهی در كشور، از 0.3 درصد در دو سال گذشته به 3 درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از 40 داروی گیاهی به خارج از كشور صادر می شوند.

دكتر جعفر میرفخرایی در گفت وگو با ایسنا، افزود: كارخانه‌های داروسازی ما در كشور، كارخانه‌های بسیار مجهز و پیشرفته‌ای هستند تا جایی كه با كارخانه‌های داروسازی برتر آمریكا و اروپا برابری می‌كنند و برخی از محصولات ما را شاید دو یا سه كشور دنیا بیشتر نداشته باشند.

وی با بیان این كه ما اكنون یك گام به جلو رفته و داروهای بین‌المللی تولید می‌كنیم، اظهار كرد: در حال حاضر بیش از 40 داروی گیاهی تولید داخل را صادر می‌كنیم. این در حالی است كه سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

دبیرانجمن تولیدكنندگان داروهای گیاهی، ادامه داد: این داروها به كشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، روسیه، اوكراین، بلاروس، تاجیكستان و تركمنستان صادر می شوند. این داروها بیشتر در حوزه درمان بیماری‌های گوارشی و اعصاب و روان، داروهای مسكن درد و پمادهای سوختگی هستند. ضمن آن كه اسانس و گلاب هم جزو اقلام گیاهی هستند كه صادر می شوند.

وی ادامه داد: یكی از دلایل محدودیت صادرات داروهای گیاهی به اروپا، مقررات شدیدی است كه برای ثبت دارو در این كشورها وجود دارد و هزینه‌های گزافی را به منظور ثبت دارو مطالبه می‌كنند.

میرفخرایی در پاسخ به این پرسش كه كارایی این داروها تا چه حد اثبات شده است، گفت: وزارت بهداشت، نسبت به نوع كاربرد این داروها سخت گیری می‌كند و كاربرد این داروها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی درباره اقبال عموم از به كارگیری داروهای گیاهی نیز توضیح داد: در حال فرهنگ سازی و كار بر روی این مسئله هستیم. داروهای گیاهی حتی در دانشگاههای علوم پزشكی كشور نیز مهجور هستند. البته در چند سال اخیر شاهد تاسیس دانشكده طب سنتی بوده‌ایم.

دبیر انجمن تولیدكننده داروهای گیاهی، افزود: میزان مصرف داروهای گیاهی در كشور از 0.3 درصد در دو سال گذشته به 3 درصد رسیده است كه نشان دهنده اقدامات خوبی است كه در این راستا صورت پذیرفته.

وی در پایان با بیان این كه تاثیرگذاری داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، زمان بر است، گفت: اطبای جوان ما تمایل دارند با یك نسخه، وضعیت بیمار بهبود پیدا كند. در حالی كه اثرگذاری داروهای گیاهی در كوتاه مدت مشخص نمی‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشكی ما باید به داروهای گیاهی بها بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha