سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از آغاز کار تحقیقاتی ساخت واکسن‌ بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون، سرطان و آلزایمر خبر داد و گفت: تولید این گونه واکسن‌ها زمان‌بر است و از اکنون ۱۰ سال طول می‌کشد.

مصطفی قانعی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از حوزه‌های فناوری که در کشور ما مغفول واقع شده بود بحث تولید واکسن بود. ما شاید در ۵۰ سال گذشته از کشورهای صادرکننده واکسن بودیم ولی در دهه گذشته به کشور واردکننده تبدیل شدیم.

وی افزود: اقدامی که در یک سال اخیر شروع  کردیم این بود که این حوزه را خوب شناسایی کردیم و خوشبختانه توان دانش آن در کشور وجود داشت، ولی باید یک توان مدیریتی می‌آمد و این دانش را دوباره جهت‌دهی می‌کرد. از این رو با وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه سرم سازی  رازی و انستیتو پاستور توافقاتی کردیم و یک لیستی از واکسن‌ها را اعلام کردیم که متخصصان با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری بسازند.

* راه اندازی شبکه ملی واکسن

وی خاطرنشان کرد: در عین حال شبکه ملی واکسن را راه‌اندازی کردیم که تمام متخصصان در داخل آن شناسایی می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: یک نشست ملی تولید واکسن را هم طراحی کردیم که طی یکی دو ماه آینده همه اینها را جمع می‌کنیم. بخش خصوصی، بخش دولتی، بخش علمی که تا یکی دو ماه آینده نیازهای اصلی واکسن را برطرف کنیم.

* واکسن بیماری های غیرواگیر عمر افراد را ۱۵ سال بیشتر می‌کند

قانعی در پایان خاطرنشان کرد:‌ به هر حال شاخه جدیدی از واکسن به نام واکسن‌های غیر واگیر در دنیا شرع شده مثل واکسن‌های سرطان، وکسن برای فشار خون، وکسن برای آلزایمر که تصمیم داریم در کشور کارهای تحقیقاتی آنها را آغاز کنیم و چون کار تولید اینگونه واکسن‌ها زمان‌بر است از اکنون ۱۰ سال طول می‌کشد ولی در هنگام تولید می‌توانیم بگوییم ۱۰ تا ۱۵ سال به عمر مردم اضافه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha