سلامت نیوز: مدیر پژوهشی مركز تحقیقات چشم گفت: براساس مطالعات انجام شده در برخی از استان‌های كشور بیماری آب مروارید، شایع‌ترین علت نابینایی در كشور است و تقریبا حدود 30 درصد از ایرانیان بر اثر ابتلا به این بیماری نابینا می‌شوند.

دكتر مرضیه كتیبه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیش از50 درصد موارد نابینایی بر اثر ابتلا به آب مروارید است. پس از این بیماری آب سیاه شایع‌ترین علت نابینایی محسوب می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: آب مروارید، آب سیاه، عوارض چشمی ناشی از دیابت و عیوب انكساری 70 درصد علل نابینایی را در جهان تشكیل می‌دهد. بیشتر موارد نابینایی و كم بینایی در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد. نابینایی در سالمندان بیش از سایر گروه‌های جامعه رواج دارد البته علل آن قابل پیشگیری و درمان است.

مدیر پژوهشی مركز تحقیقات چشم درباره بیماری‌ آب مروارید گفت: با وجود آن كه ابتلا به آب مروارید50 درصد از علل نابینایی را تشكیل می‌دهد اما این بیماری با یك عمل جراحی كه با بی حسی موضعی همراه می‌شود، قابل انجام است. مدت زمان این عمل جراحی، كوتاه است و همه صندوق‌های بیمه‌ آن را پوشش می‌دهند.

وی تصریح كرد:‌ بر اساس مطالعات انجام شده در مركز تحقیقات چشم بسیاری از مبتلایان به آب مروارید مطلع نبودند كه این بیماری به راحتی قابل درمان است. در این شرایط لازم است در زمینه درمان این بیماری اطلاع‌رسانی كافی صورت گیرد.

مدیر پژوهشی مركز تحقیقات چشم با بیان اینكه تاری دید از جمله علایم ابتلا به آب مروارید است، گفت: بیماران معمولا با علایم این بیماری آشنا هستند ولی از قابل درمان بودن آن اطلاع ندارند و گمان می‌كنند كه درمان این بیماری مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در مركز تحقیقات چشم گفت: مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، پروژه‌ای به مركز تحقیقات چشم پیشنهاد شد و ما این پروژه را در ورامین انجام دادیم. سه هزار نفر در این شهر از نظر ابتلا به بیماری‌های چشمی غربالگری شدند. بر اساس نتایج به‌دست آمده شیوع نابینایی دو طرفه در افراد مورد بررسی حدود یك تا دو درصد بود اما با احتساب موارد كم بینایی معمولی تا شدید 10 درصد جمعیت بالای 50 سال دچار مشكل نابینایی و كم بینایی بودند.

كتیبه در پایان با اشاره به مطالعات انجام شده در استان‌های دیگر گفت: مطالعاتی در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفت كه نابینایی دو طرفه 3 تا 4 درصد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha