سلامت نیوز: كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره ممنوعیت عرضه 12 قلم ماده غذایی در بوفه مدارس گفت: عرضه آبمیوه ‌های تهیه شده از آب، قند و اسانس میوه ، سوسیس و كالباس،‌ فلافل، نوشابه‌های گازدار به جز ماءالشعیر و آدامس در بوفه مدارس ممنوع است.

فروزان صالحی روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: همچنین انواع پفك، انواع یخمك، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشك، آلو و آلوچه فاقد شرایط بهداشتی، آب‌نبات‌هایی كه به سطح دندان می‌چسبند ، فلافل و بستنی‌یخی از دیگر موادغذایی غیرمجاز به شمار می روند كه نباید در مدارس عرضه شوند.

وی درباره مواد خوراكی قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم مدارس گفت: مدارس می توانند انواع خوراكی‌های بسته‌بندی شده دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت ، علامت استاندارد، نام و نشانی كارخانه ، تاریخ تولید و انقضای معتبر، مشخصات تركیبات تشكیل‌دهنده ، پوشش سالم و تمیز را در بوفه های خود عرضه كنند.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خشكبار ، خرما ، انواع میوه خشك ، انواع مغزها (گردو ، بادام ، بادام زمینی ، فندق ، بادام‌هندی ، پسته) ، كشمش ، نخودچی ، آجیل ، آجیل سویا ، توت‌خشك و انجیرخشك، انواع ماست و كشك ، انواع شیر ، پنیر ، بستنی های پاستوریزه یا استریلیزه (بجز بستنی یخی) را از مواد سالم خوراكی نام برد.

صالحی افزود: انواع میوه سالم ، شسته شده و ضدعفونی شده دربسته‌بندی، دوغ بدون گاز و انواع آبمیوه طبیعی (استریلیزه یا پاستوریزه) ، ماءالشعیر ، آب‌معدنی، انواع بیسكویت ، كیك و كلوچه را نیز می توان در مدارس عرضه كرد.

وی گفت: همچنین لقمه های سالم شامل نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و خیار ، نان و پنیر و گوجه‌فرنگی و نان و كره و عسل می تواند در مدارس عرضه شود اما خیار و گوجه‌فرنگی باید شسته و ضدعفونی شده ‌باشد .

صالحی به بوفه داران مدارس توصیه كرد به جای نان های سفید از انواع نان های سبوس‌دار و غنی شده استفاده كنند.

وی افزود: بوفه داران مدارس می توانند غذاهای پخته مانند انواع آش و سوپ ، لوبیا ، عدس ، حلیم ، شله‌زرد ، فرنی و سمنو را به شرط داشتن تمام شرایط بهداشتی از جمله داشتن آشپزخانه بهداشتی، ارایه موادغذایی در ظروف یكبار مصرف ، پخت روزانه ، نظارت انجمن اولیا و مربیان بر پخت و توزیع آنها و پخت در شرایط بهداشتی عرضه كنند.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد غذاهایی كه از مراكز پخت تهیه می‌شوند، گفت: وضعیت بهداشتی مركز پخت و شرایط حمل ونقل غذا باید مطابق با آیین‌نامه مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد .

صالحی تاكید كرد در مورد این غذاها باید توجه داشت كه میزان نمك مصرفی در غذا زیاد نباشد، روغن بكار رفته با اسیدچرب ترانس كمتر از 10 درصد باشد و موادغذایی و نوع غذا براساس مقدار نیاز دانش‌آموزان به انرژی و پروتئین براساس سن در نظر گرفته شود .

وی یادآور شد مدارس باید فهرست موادغذایی را كه قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم است و نیز مواد غذایی كه عرضه آن در پایگاه سالم غیرمجاز است در محل مناسب و در معرض دید دانش‌آموزان و كاركنان مدارس نصب كنند.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد بازرسان بهداشت محیط این وزارتخانه همانگونه كه مغازه را بازرسی می كنند بر بوفه مدارس به عنوان یك مكان عرضه مواد غذایی، نظارت می كنند اما این نظارت ها، تصادفی است.

صالحی افزود: بازرسان وزارت بهداشت چنانچه تخلفی را در مدرسه ای مشاهده كنند، تذكر می دهند اما به دلیل كمبود نیرو نمی توان تمام بوفه مدارس را بازرسی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha