شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 35436
سلامت نیوز: متخصص طب فیزیک و توانبخشی گفت: ورزش برای زنان مفیدتر از دارو است و می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی داشته باشد.

دکتر محمد تقی حولی ساز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: ورزش در درمان بسیاری از بیماری ها هم به عنوان عامل پیشگیری و هم در درمان نقش اساسی دارد البته برای سنین مختلف نوع ورزش متفاوت است که متخصصان طب فیزیکی آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند.

وی گفت: ورزش منظم با برنامه مشخص تنها نسخه ای است که هزینه ای ندارد و سودمندی بالایی دارد و تنها عاملی است که از سائیدگی مفاصل و آرتروز و دردهای ستون فقرات پیشگیری می کند.

دکتر حولی سازی با اشاره به اینکه تأثیر داروها کمتر از یک دهم درصد تأثیر ورزش است، تصریح کرد: انجام ورزش منظم به عنوان یک درمان شناخته شده برای زنانی که به دلیل شرایط خاص در معرض پوکی استخوان هستند از داروها مفیدتر است.

*150 دقیقه ورزش برای زنان در هفته ضروری است

دکتر وحید سبحانی متخصص پزشکی ورزش نیز در ادامه افزود:ورزش زنان در زمان جوانی و نوجوانی مزایای بیشتری نسبت به زمان پیری و میانسالی دارد.

وی گفت: بهترین زمان ورزش برای زنان باردار حداقل 3 تا 5 روز در هفته است مه این میزان باید به 150 دقیقه در هفته برسد البته شدن ورزش باید متوسط باشد.

وی تصریح کرد: چون در میانسالی تراکم استخوان در زنان به حداکثر خود می رسد بهترین سن پیشگیری نوجوانی و جوانی است.

*3 ماه اول بارداری ورزش باید سنجیده انجام شود

دکتر اکبری فیزیوتراپیست در ادامه افزود: سن محدودی برای ورزش پیشنهاد نمی شود اما در دوره بارداری حساس ترین زمان سه ماه اول بارداری است که اگر قرار است فعالیت جسمی انجام شود باید به شکل سنجیده صورت گیرد.

وی گفت: به دلیل اینکه از سن 45 سال به بالا استعداد ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر می شود بنابراین یکی از راه های پیشگیری از پوکی استخوان انجام ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: روند ابتلا به بیماری از جمله پوکی استخوان از ابتدای دهه دوم زندگی اتفاق می افتد که در زنان از دهه پنجم نیز بیشتر خودش را نشان می دهد.

*زنان بیشتر از مردان به ورزش نیاز دارند

دکتر ابراهیمی فیزیوتراپیست در ادامه افزود: ورزش سن مخصوصی نمی شناسد قطعاً پیاده روی و دویدن آرام با اکسیژن که وئزن را برروی ستون فقرات بیشتر می کند می تواند از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری کند.

وی گفت: اگر بخواهیم بین 2 جنس مرد و زن نقش ورزش را ارزیابی کنیم زنان به دلیل شرایط ویژه و نوع زندگی که دارند بیشتر از مردان به ورزش نیاز دارند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha