شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 35438
سلامت نیوز: در یك آزمایش جدید معلوم شد كه هورمون زنانه موسوم به «استروژن» اشتها و وزن بدن را تنظیم می‌كند و به همین خاطر عدم وجود گیرنده‌های استروژن به میزان كافی در بخش‌هایی از مغز، منجر به چاقی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این یافته برای میلیون‌ها زن كه در سن یائسگی هستند، بسیار حائز اهمیت است. دبورا كلیگ، استادیار طب داخلی در مركز پزشكی دانشگاه تگزاس در این باره گفت: استروژن تاثیر چشمگیری روی سوخت و ساز بدن دارد.

وی اضافه كرد: ما پیش از این تصور نمی‌كردیم كه هورمون‌های جنسی بتوانند نقش تنظیم كننده‌های حیاتی را در كنترل وزن بدن ایفا ‌كنند.

بنا بر گزارش روزنامه یو اس ای تودی، این مطالعه برای نخستین بار نشان داد كه استروژن از طریق دو مركز سلولی «هیپوتالاموس» در مغز، فعالیت می‌كند و با تنظیم گرسنگی و مقدار مصرف انرژی، وزن بدن زنان را در كنترل نگه می‌دارد.

این آزمایشات تاكنون روی موش‌های ماده انجام گرفته و در مراحل بعدی نتایج بدست آمده روی نمونه‌های انسانی بررسی خواهند شد.

بنا براین گزارش كه در مجله «سوخت و ساز سلولی» منتشر شده، هیپوتالاموس اگرچه بخش بسیاری كوچكی از مغز است اما وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد از جمله در تنظیم دمای بدن، كنترل مصرف غذا و آب، رفتارهای جنسی و تولیدمثلی، كنترل چرخه‌های روزانه در وضعیت فیزیولوژیكی و رفتاری و نیز تعادل واكنش‌های احساسی نقش بسیار حیاتی ایفا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha