سلامت نیوز: پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی معتقد است که زیبانمایی شخصیت برای فریب مخاطب حکایت از پیچیدگی مضاعف انسان‌ها در روابط اجتماعی با یکدیگر دارد.

جعفر بای، محقق و پژوهشگر آسیب های اجتماعی درخصوص دلایل پیچیدگی روابط انسان ها در جامعه به برنا، گفت: روانشناسان شخصیت آدمی را به کوه یخ شناوری در اقیانوس تشبیه کردند که فقط بخشی از آن قابل رویت بوده و قسمتی دیگر از آن را می توان مشاهده کرد، اما بخش بزرگتر آن در آب پنهان و غیرقابل دیدن است. این امر منجر به عدم شناخت دقیق شخصیت انسان ها از یکدیگر می‌شود و میزان پنهان سازی شخصیت آدم ها نسبت به یکدیگر در روابط اجتماعی باعث ناآشنایی آنها در اینگونه تعاملات با یکدیگر می‌شود. این مسئله منجر به پیچیدگی هویت و شخصیت انسان ها نیز می‌شود. متاسفانه در گذر زمان قسمت پنهان شخصیت آدم ها نسبت به قسمت آشکار بیشتر و بیشتر می‌شود و همین امر روابط انسان ها را دچار سردرگمی می‌کند.

وی بیان داشت: روانشناسان معتقدند که انسان ها در ارتباطات بین فردی سعی می‌کنند که تمامی شخصیت خویش را در معرض دید طرف مقابل قرار ندهند. علی الخصوص در ارتباطات اولیه که معمولا در ارتباطات آغازین انسان ها به آزمایش کردن یکدیگر می‌پردازند و تلاش می‌کنند تا اجازه شناخت دقیق از هویت اصلی و شخصیت واقعی به طرف مقابل ندهند. مانند؛ ویترین که بخش زیبایی کالا را نمایان ساخته و بخش های نازیبای آن را پنهان می‌کند.

بای به پنهان سازی بخش های معیوب شخصیت و نمایان کردن قسمت های زیبای آن در روابط اخیر انسان ها با یکدیگر اشاره کرد و افزود: زیبانمایی شخصیت برای فریب مخاطب حکایت پیچیدگی مضاعف انسان ها در روابط اجتماعی با یکدیگر دارد. در جوامع سنتی، دورویی و نفاق بسیار نادر و کم بود و آنچه از رفتار انسان ها مشاهده می شد شخصیت اصلی آنها بود. آنها بلد نبودند نقش بازی کنند یا در پشت ویترین قایم شوند و یا پنهان سازی اصالت و شخصیت خود را زیبا جلوه دهند. اینگونه رفتار در آن جوامع ضد ارزش و ناهنجاری اجتماعی محسوب می شود ولی متاسفانه امروزه مهارت ایفای نقش و چند چهرگی یک نوع ارزش تلقی می شود و از کثرت انجام به صورت یک هنجار مقبول اجتماعی درآمده است.

این آسیب شناس خاطرنشان کرد: انسان ها این چنین می پندارند که بتوانند کمتر شخصیت واقعی خود را نشان دهند و به اصطلاح خود را لو ندهند. این پیچیدگی منجر به پیچیدگی روابط انسان ها با یکدیگر شده است و برای موقعیت بر این تعاملات پیچیدگی افزون تری نیاز است تا شناخت کامل نسبت به آنها حاصل شود. شناخت واقعی از شخصیت یکدیگر زمانی حاصل می شود که افراد در لایه های پنهان پیچیده شخصیت یکدیگر نفوذ کرده و آنها را به دقت بکاوند و دقیقا راز و رمز و پنهان کاری هویت و شخصیت یکدیگر را کشف کنند و با شناختی که از یکدیگر به دست می آورند بتوانند در ارتباطات بین فردی مقابل کنش طرف مقابل، واکنش مناسب نشان دهند یا رفتار مقابل را پبش بینی کنند.

این پژوهشگر کسب اطلاعات دقیق و واقعی در ارتباطات با جامعه را بسیار دشوار دانست و اضافه کرد: سختی شناخت از یکدیگر منجر به پیچیدگی ارتباطات انسان ها با یکدیگر شده است و به گونه ای شرایط را فراهم ساخته که رفتار آنان در تعاملات با یکدیگر غیرقابل پیش بینی شده است.

بای شخصیت انسان های عصر حاضر را به دو بخش رسمی و غیر رسمی تقسیم کرد و گفت: دوگانگی شخصیت باعث رفتار پیچیده انسان ها با یکدیگر شده است. چرا که بین شخصیت رسمی با شخصیت غیررسمی فاصله زیادی وجود دارد. نسل، عاری از معنویت و بیگانه با مواضع دینی و سرشار از بی اعتقادی ها شده است که از دین گریزی به دین ستیزی می پردازد. اعتقادات التقاطی انسان های عصر حاضر باعث فروپاشی ارزش های اجتماعی شده است و نظام اخلاقی آنان نیز به علت فرار از آداب و رسوم متلاشی شده است.

این محقق آسیب های اجتماعی تاکید کرد: کاهش کنترل اجتماعی و کمرنگ نظارت عمومی منجر به بی هویتی و سرگردانی اعتقادی انسان ها شده و فقدان و اصالت و ریشه بر اثر مدرنیته و تحولات زندگی ماشینی باعث اسقاط هویت و اخلاقیات شده است. از خودبیگانگی نیز باعث انقطاع تاریخی انسان ها گشته و این همه تغییرات در ظاهر که در تفاوت های بین نسلی مشاهده می شود حکایت از این قصه دارد که جهان به سرعت در تغییر به سوی فروپاشی نظام اعتقادی و اخلاقی می رود.

وی در پایان تصریح کرد: مدیران تعلیم و تربیت و والدین در این مقطع، رسالت بسیار سنگینی بر دوش دارند و حفظ و نگهداری نسل و انتقال مواریث فرهنگی بسیار دشوار شده است. بنابراین باید برای برنامه ای دقیق و هوشمندانه برای تربیت نسلی معتقد و متعهد تلاش فراوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha