شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 35440
سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش کودکان گفت: نشت مدفوع از کودک در حالت «یبوست» ناخواسته است و کودک نباید تنبیه شود و روند درمانی این عارضه ممکن است 6 تا 24 ماه طول بکشد.

غلامحسین فلاحی در گفت‌وگو با فارس یبوست را یکی از علل شایع مراجعه کودکان به متخصص گوارش اطفال دانست و گفت: یبوست تقریباً 3 درصد مراجعات سرپایی اطفال و 25درصد از مراجعات به متخصصان گوارش اطفال را شامل می‌شود و شیوع آن در دنیا از 3/0 تا 28 درصد متفاوت است.

وی با بیان اینکه تعریف واحدی برای یبوست وجود ندارد، تصریح کرد: تأخیر یا دشواری در دفع مدفوع به مدت 2 هفته یا بیشتر که منجر به اذیت و ناراحتی بیمار شود یا دفع کمتر از 3 نوبت در هفته مدفوع به عنوان یبوست در نظر گرفته می‌شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان هدف از درمان یبوست را دفع منظم و بدون درد مدفوع و جلوگیری از عود آن دانست و گفت: به طور کلی درمان یبوست با توضیح بیماری برای کودک و خانواده شروع می شود و آموزش والدین و کودک برای تغییر الگوهای رفتاری اهمیت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر حذف دیدگاه منفی به عنوان هدف اصلی درمان یبوست به والدین هشدار داد که نشت مدفوع از کودک ناخواسته است و کودک نباید تنبیه شود و روند درمانی ممکن است 6 تا 24 ماه به طول انجامد، بنابراین پیگیری روش ضرورت دارد.

وی با اشاره به تفاوت درمان یبوست در شیرخواران و کودکان بزرگتر افزود: زمانی که یبوست در شیرخواران اتفاق می افتد پزشک باید به فکر بیماری‌هایی از جمله هیرشپرونگ و فیبروز کیستیک در کودک باشد؛ اغلب شیرخواران مبتلا به یبوست به مصرف آبمیوه‌هایی که حاوی کربوهیدراتهای غیرقابل هضم مثل سوربیتول باشند پاسخ می‌دهند ولی در صورت عدم پاسخ از درمان دارویی مثل لاکتولوز و سوربیتول استفاده می‌شود.

فلاحی درمان یبوست در کودکان را شامل آموزش بیمار و والدین، درمان تجمع مدفوع با داروهای خوراکی یا مقعدی، مُسهل ها، رفتار درمانی، تغییر رژیم غذایی و پیگیری مرتب دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha