شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 35444
سلامت نیوز: اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند ارتباط مستقیمی میان تعداد دوست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اندازه قسمت به خصوصی در مغز افراد وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، اسکن‌های مغزی افراد نشان می‌دهند که استفاده از سایت‌های اجتماعی روی مغز افراد و شیوه زندگی اجتماعی آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، محققان عقیده دارند هنوز برای‌شان ثابت نشده که شبکه‌های اجتماعی مقدار ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد و یا اینکه آن‌هایی که در این شبکه‌های اجتماعی دوستان بیشتری دارند مغزشان شکل به خصوصی دارد.

محققان با انجام آزمایشات گسترده‌ قسمتی از مغز افراد را که وظیفه برقراری ارتباط‌های اجتماعی و حافظه و خیال‌پردازی را به عهده دارد، مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور دانشمندان ابتدا تعداد دوستان داوطلبان این آزمایش را در یک شبکه اجتماعی و تعداد دوستان آن‌ها را خارج از محیط مجازی اینترنت حساب کردند.

در ادامه آزمایش، آن‌ها متوجه یک ارتباط قوی میان تعداد دوستان فرد در شبکه اجتماعی و مقدار ماده خاکستری در بخش به خصوصی از مغز شدند.

از طرف دیگر نتیجه آزمایش نشان داد که هرچه تعداد دوستان فرد در شبکه اجتماعی بیشتر باشد، به همان تعداد هم، دوستان فرد در محیط بیرون از اینترنت بیشتر خواهد بود.

دکتر «ریوتو کاناای» یکی از محققان از دانشگاه لندن در این‌باره می‌گوید: یکی دیگر از نکات جالبی که ما در این تحقیق متوجه شدیم این بود که نقاط به خصوصی که در رابطه با تعداد دوستان محیط‌های واقعی و مجازی در مغز فعالیت می‌کنند را شناسایی کردیم. اما سوالی که اکنون ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که با توجه به این که گذشت زمان اندازه این بخش‌ها را تغییر می‌دهد آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند بر اندازه آن‌ها تاثیری داشته باشد؟

یکی از این بخش‌ها آمیگدالا (Amygdala) نام دارد که با قسمت‌های حافظه و پاسخ به احساسات ارتباط دارد. پیش از این محققان موفق شده بودند ارتباطی میان مقدار ماده خاکستری در بخش آمیگدالا و مهارت‌های اجتماعی افراد پیدا کنند.

دکتر «جان ویلیامز» مدیر بخش بهداشت روانی «ولکام تراست» عقیده دارد که ما نمی‌توانیم از حقیقت حضور گسترده اینترنت در جزء جزء زندگیمان و تاثیری که می‌گذارد، فرار کنیم اما تا به حال تحقیقات ما از تاثیری که این شبکه‌ها روی مغر می‌گذارد بسیار ناقص است و باید مطالعات خود را کامل‌تر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha